Informatika Óra - 8. osztály - Régi órák
A tankönyv feladatainak megoldásához szükséges állományok: pd073.zip

19. óra: Összefoglalás(óraterv)
2018. január 24.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Összefoglalás
    • Átnézzük az eddigi órák anyagait!
    • A nem világos részeket átbeszéljük!
    • A be nem fejezett gyakorló feladatokat megoldjuk!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Témazáró dolgozat

  3. Házi feladat:
    • Átnézni az eddigi órák anyagait

18. óra: Blog készítése(óraterv)
2018. január 17.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Blog: (webnapló) Az internet egy publikálási formája a blog. Ez egy olyan napló, amely bejegyzésekből áll. Ezekben közzétehetjük gondolatainkat, élményeinket.
    • Létrehozunk egy GMAIL-es e-mail címet!
    • Hozzunk létre egy Blog-ot a Blogger segítségével!
    • Készítünk egy bejegyzést, mely a szöveg bevitelét, formázását, képekkel való feltöltését jelenti!
    • Módosítsuk az előző bejegyzést!
    • Módosítsuk a blogunkat úgy, hogy legyen egy rövid leírása, illetve a szerkesztést jelölő ikonok ne jelenjenek meg!
    • Tegyük láthatóvá a blogban a címkék listáját!

  2. Informatika óra: http://info-ora-extra.blogspot.com/

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  4. Házi feladat:
    • Mi az a Blog?


17. óra: Fotók közzététele(óraterv)
2018. január 10.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Fotótár létrehozása:
    • Létrehozunk egy GMAIL-es e-mail címet!
    • Elindítjuk a Picasa programot!
    • Létrehozunk egy albumot!
    • Hozzáadunk képeket az albumhoz!
    • Közzéteszük a képeket az interneten!
    • Megtekintjük a képeinket az interneten!

  2. Informatika óra: http://picasaweb.google.hu/info.ora.extra

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Blog
    • Blog létrehozása
    • Blogger
    • Bejegyzés létrehozása
    • Bejegyzés szerkesztése
    • Blog beállítások
    • Elrendezés módosítása

  4. Házi feladat:
    • Lépj be a Picasába a saját Google-fiókoddal, majd válaszd ki a Saját nyilvános galériám hivatkozást! Ezután a webcímet megfigyelve mit tudsz mondani annak felépítéséről? Hogyan tudnád megtekinteni ez alapján egy osztálytársad nyilvános albumait, ha tudod a bejelentkezési nevét?


16. óra: Számonkérés(óraterv)
2018. január 3.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Számonkérés
    • Egy weboldal elkészítése NVU-val!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Fotótár
    • Picasa

  3. Házi feladat:
    • Mire jó a Picasa?


15. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. december 20.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Gyakorlás
    • Egy weboldal elkészítése NVU-val!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számonkérés

  3. Házi feladat:
    • Előző órák átnézése, gyakorlása


14. óra: Dokumentum publikálása(óraterv)
2017. december 13.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Tárhely létrehozása: http://www.atw.hu
    • Tárhely regisztráció
    • Regisztráció megerősítése

  2. Weblapok közzététele
    • NVU - Közzététel (eszköztáron) / Beállítások (fül)
    • NVU - Közzététel (eszköztáron) / Közzététel (fül)

  3. Informatika óra: http://www.info-ora-extra.atw.hu

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás

  5. Házi feladat:
    • Készítsd el bemutatkozó honlapodat! Tüntesd fel a fényképed mellett a legfontosabb információkat magadról! Mutasd be a kedvenc színészeidet, filmjeidet, sportolóidat, együtteseidet stb.! Írd fel a lapra a kedvenc idézetedet! A lap készítésekor figyelj a források etikus használatára! Az elkészült weblapot publikáld az interneten!


13. óra: Weblap készítése(óraterv)
2017. december 6.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. NVU: Programok\NVU
    • Először létrehozunk egy 1 sorból és 2 oszlopból álló táblázatot.
    • Utánna készítünk a 2. oszlopba egy 1 oszlopból és 5 sorból álló táblázatot.
    • Ezután helyezzük el a képeket a megfelelő helyekre.
    • Ezt követően írjuk be a szövegeket és formázzuk meg.

  2. Hivatkozások létrehozása:
    • Relatív: Relatív hivatkozás esetén megadjuk, hogy a hivatkozást tartalmazó laphoz képest hol, melyik könyvtárban található az a lap, amelyre a hivatkozás mutat.
    • Abszolút: Abszolút hivatkozás esetén meg kell adnunk annak az állománynak az URL-címét, amelyre hivatkozunk.

  3. Feladat:
    • Csomagold ki az "info8\weblapok" mappában lévő parkok nevű tömörített állományt!
    • Nyisd meg az "index" nevű nyitólapot!
    • ...és készítsd el a hivatkozásokat a szövegekhez, és a képekhez is!

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Tárhely létrehozása
    • Weblap közzététele

  5. Házi feladat:
    • Készíts egy "Magyarok az olimpiákon" című honlapot, amely bemutatja egyrészt az olimpia helyszínét, másrészt rövid információkat ad az érmet szerzett magyar sportolókról!


12. óra: Előkészítés(óraterv)
2017. november 29.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Források használata: tudnunk kell, hogy mások szellemi termékét csak szigorú etikai szabályok betartásával használhatjuk fel, mert azokat a szerzői jog védi. Ezek a szabályok attól függnek, hogy a dokumentum milyen célból készült.
    • Ha a dokumentum saját magunknak készül.
    • Ha a dokumentumot nyilvánosságra hozzuk (kölcsönadjuk, felolvassuk az osztályban).
    • Ha a dokumentumot publikáljuk (könyvben, újságban), vagy megjelentetjük az interneten.

  2. Képek előkészítése:
  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Hivatkozások létrehozása

  4. Házi feladat:
    • A weblapunk által használt képeket, hangokat hová célszerű elhelyezni?


11. óra: Weblap tervezése(óraterv)
2017. november 22.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Információ hitelessége:
    • Keresd meg az interneten, hogy hány méter magas az Eiffel-torony!
    • Törekednünk kell arra, hogy az általunk készített weblapokon hiteles információkat közöljünk.

  2. Tervezés:
    • Készíts weblapot, amellyel bemutatod lakóhelyed, vagy térségének néhány turisztikai látványosságait!
    • Egy weblap megjelenítéséhez általában több állományra (szöveges, kép, hang stb.) van szükség.
    • A weblap elkészítéséhez szükséges állományokat (kép, hang, mozgókép stb.) a weblap szerkesztése előtt el kell készíteni.

  3. Hogyan kerülhet a szöveg a weblapra?:
    • Begépeljük.
    • Skenneljük \ digitális fényképet készítünk a szövegről: ebben az esetben sok helyet foglal majd el (hiszen a szöveg kép lesz).
    • Vágólap segítségével egy másik szövegből átemeljük.

  4. Hogyan kerülhet a kép a weblapra?:
    • ClipArt.
    • Mi is készíthetünk képet akár mobiltelefonnal is.
    • Szkenner segítségével hagyományos fotót is bevihetünk.
    • Vágólap segítségével az internetről is tudunk "kölcsönözni".

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Források használata
    • Képek előkészítése

  6. Házi feladat:
    • Mire szolgálnak a hivatkozások?


10. óra: Témazáró dolgozat(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Témazáró dolgozat:
    • Gyakorlati jellegű dolgozat! palyazat.doc
    • Két csoportos bontásban!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Információ hitelessége
    • Tervezés
    • Hogyan kerülhet a szöveg a weblapra?
    • Hogyan kerülhet a kép a weblapra?

  3. Házi feladat:
    • Mi az a weblap?


9. óra: Összefoglalás(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Összefoglalás
    • Átnézzük az eddigi órák anyagait!
    • A nem világos részeket átbeszéljük!
    • A be nem fejezett gyakorló feladatokat megoldjuk!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Témazáró dolgozat

  3. Házi feladat:
    • Átnézni az eddigi órák anyagait

8. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Gyakorlati jellegű dolgozat
  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  3. Házi feladat:
    • Előző órák átnézése, gyakorlása


7. óra: Táblázatok(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Táblázatok létrehozása
    • Beszúrunk egy táblázatot és kitöltjük (osztalykirandulas.doc)
    • Táblázat/Beszúrás/Táblázat...

  2. Kijelölés a táblázatban
    • Egyetlen cella kijelölése: mozgassuk az egeret a kijelölendő cella bal szélére
    • Egy sor kijelölése: mozgassuk az egeret a kijelölősávon az kijelölendő sor elé
    • Egy oszlop kijelölése: a táblázat felső szegélyén megjelenik egy lefelé mutató nyil, na akkor kattintsunk

  3. Sorok és oszlopok beszúrása
    • Beszúrunk két sort és egy oszlopot (osztalykirandulas2.doc)
    • Táblázat/Beszúrás/Sorok fölé (vagy helyi menü)

  4. Mozgás a táblázatban, táblázat igazítása
    • Oszlopszélesség: az oszlopokat elválasztó szegélyekre visszük az egeret
    • Sor, oszlop törlése: Táblázat/Sorok törlése ; Táblázat/Oszlopok törlése ; vagy helyi menü
    • Kurzormozgatók: segítségével mozoghatunk a cellák között
    • TAB: a következő cellába ugrik az irókurzor
    • SHIFT+TAB: az előző cellába ugrik az irókurzor

  5. Cellák egyesítése
    • Beszúrunk egy újabb sort és egyesítjük a cellákat (osztalykirandulas3.doc)
    • Táblázat/Cellák egyesítése

  6. Táblázat formázása
    • Formázzuk a táblázatunkat (osztalykirandulas4.doc)
    • Betűformázés, bekezdésformázás a megszokott módon
    • Formázás/Szegély és mintázat...

  7. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás

  8. Házi feladat:
    • Hogyan lehet eltüntetni a rácsvonalakat?


6. óra: Rajzoljunk!(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Rajzok készítése
    • Beírjuk a tankönyvben lévő oklevelet és megformázzuk: oklevel.doc
    • Alakzatok beillsztése: "tekercs", csillagok
    • Alakzatok formázása, tükrözése, forgatása: SHIFT + Egér --> 15o-ként
    • WordArt
    • Szövegdoboz hozzárendelése alakzathoz
    • Bekezdésformázás...

  2. Gyakorlás
    • Készíts magadnak névjegykártyát 5x9cm-es méretben! A kártyán szerepeljen a nevedm a lakcímed, az iskolád neve és címe! A rajzelemek felhasználásával készíts magadnak egy logot (emblémát)! Az elkészített dokumentumot mentsd el az "infor8\megoldások" mappába "névjegykártya" néven!
    • Készíts Dohányozni tilos felíratú rajzot tartalmazó tiltó táblát és mentsd el az "info8\megoldások" mappába "tiltó" néven!

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Létrehozás
    • Kijelölés
    • Sor, oszlop beszúrása, törlése
    • Formázás

  4. Házi feladat:
    • Hogyan illeszthetünk be a dokumentumba egy olyan képet, melyet a szüleink fotóalbumában találtunk a padláson?


5. óra: Számonkérés(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Gyakorlati jellegű dolgozat
  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Rajzok készítése
    • Alakzat tulajdonságai
    • Műveletek alakzatokkal
    • Szövegdoboz

  3. Házi feladat:
    • Hogyan tudunk elhelyezni egy rajzot a szövegben?


4. óra: A szöveg tagolása, kiemelése(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Szegély és mintázat: Formátum/Szegély és mintázat...
    • Megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: Tájékoztató
    • Oldalszegély
    • Bekezdés szegély
    • Mintázat (kiemelés)

  2. Felsorolás, számozás: Formátum/Felsorolás és számozás...
    • Begépelünk egy szöveget: Felszerelés
    • Felsorolásjel típusának megváltoztatása
    • Begépelünk egy másik szöveget: Névsor
    • Sorszámozott felsorolás

  3. Tabulátorok
    • Begépelünk egy szöveget és formázzuk: Étlap
    • Balra igazító tabulátor: a szöveg a tabulátorhoz, balra igazodik
    • Középre igazító tabulátor: a szöveg a tabulátorhoz, középre igazodik
    • Jobbra igazító tabulátor: a szöveg a tabulátorhoz, jobbra igazodik
    • Tizedes (decimális) tabulátor: a számok a tizedesjegyhez igazodnak

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számonkérés

  5. Házi feladat:
    • Az előző órák anyagainak átnézése!


3. óra: Formázások(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Betűformázás: Formátum/Betűtípus...
    • Begépeljük a könyvben lévő szöveget: diáksport
    • Betűtípus: a kiválasztott karakterkészlet
    • Betű mérete: pontokban mérjük (1 pont kb. 0,35mm)
    • Betű stílusa: F=Félkövér, D=Dölt, A=Aláhúzott

  2. Bekezdés formázása: Formátum/Bekezdés...
    • Az előzőleg beírt szöveget (diaksport-betu) formázzuk tovább: diaksport_betu.doc
    • Igazítás balra, középre, jobbra és sorkizárás
    • Baloldali/jobboldali behúzás
    • Első sor behúzása és függő behúzás
    • Sorköz és térköz

  3. Oldalformázás: Fájl/Oldalbeállítás...
    • Az előzőleg beírt szöveget (diaksport-bekezdes) formázzuk tovább: diaksport_bekezdes.doc
    • Álló tájolású
    • A5-ös méretű
    • Felső és alsó margója 1,5 cm
    • Bal és jobb margója 2,5 cm

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szegély és mintázat
    • Felsorolás
    • Számozás
    • Tabulátorok

  5. Házi feladat:
    • Mit jelent az átíró üzemmód?
    • Milyen tulajdonságait állíthatjuk be a betűknek?
    • Mi a különbség a térköz és a sorköz között?


2. óra: A szöveg módosítása(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Helyesírás ellenőrzése
    • Begépelünk egy szöveget (nehany_hiba.doc)
    • ...vagy megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: vártúra (vartura.doc)
    • Helyesírási hibák: piros színnel
    • Nyelvhelyességi hibák: zöld színnel
    • Eszközök/Nyelvi ellenőrzés... --> F7

  2. Szöveg áthelyezése, másolása
    • Megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: várismertető (varismerteto.doc)
    • 1.: füzéri; 2: regéci; 3.: Boldogkő
    • Megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: nemzeti_dal (nemzeti_dal.doc)
    • Szöveg másolása/áthelyezése "fogd és vidd" illetve a vágólap használatával
    • Kijelölősáv: a szöveg előtt bal oldalon helyezkedik el
    • Egy szó kijelölése: kettőt kattintunk rá
    • Bekezdés kijelölése: háromszor kattintunk egy bekézdésen belül
    • Egész dokumentum kijelölése: Szerkesztés/Mindent kijelöl... --> Ctrl+A
    • Visszavonás: az utoljára végrehajtott műveletet vonhatjuk vissza

  3. Keresés
    • Keresést végzünk egy szövegben kereses.rtf
    • Előfordul-e a szövegben a "zsenge" szó?
    • Vajon hányszor szerepel benne a "virág" szó?
    • Hányszor található meg benne a "kis herceg" kifejezés?
    • ...vagy megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: magyar történelem (magyar_tortenelem.doc)
    • 1.: Muhi csata
    • 2.: Anonymus elkészíti munkáját a magyar honfoglalásról
    • 3.: II. András uralkodásának kezdete
    • 4.: IV. Béla uralkodásának vége
    • 5.: Aranybulla kiadása

  4. Csere
    • Beírunk egy szöveget level_lacinak.rtf
    • "Laci"-t "Dani"-ra cseréljük
    • 1.: keresés, 2.: csere
    • Összes cseréje
    • ...vagy megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: vakok világa (vakok_vilaga.doc)
    • Feladat: ékezetes betűk javítása (cseréje)

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Betűformázás
    • Bekezdésformázás
    • Oldalformázás

  6. Házi feladat:
    • Ismétlés: melyek a dokumentumkészítés lépései?


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 2. óra{08:55-09:40}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\8OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Helyesírás ellenőrzés
    • Szövegrészek áthelyezése, másolása
    • Keresés és csere a szövegben

  7. Házi feladat:
    • Ha a számítógépes terembe tűz üt ki, mivel oltjuk el?