Informatika Óra - 7. osztály - Régi órák
A tankönyv feladatainak megoldásához szükséges állományok: pd072.zip

10. óra: Témazáró dolgozat(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Témazáró dolgozat:
    • Gyakorlati jellegű dolgozat!
    • Két csoportos bontásban!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Hangszerek varázslatos világa

  3. Házi feladat:
    • Mire jó az internet?


9. óra: Összefoglalás(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Összefoglalás
    • Átnézzük az eddigi órák anyagait!
    • A nem világos részeket átbeszéljük!
    • A be nem fejezett gyakorló feladatokat megoldjuk!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Témazáró dolgozat

  3. Házi feladat:
    • Átnézni az eddigi órák anyagait

8. óra: Tömörítés, kicsomagolás(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. A tömörítőprogramok feladata
    • Tömörítés: Tömörítésnek nevezzük azt a műveletet, amikor olyan mappát készítünk, amely a kiválasztott állományok adatait tömörebben tartalmazza.
    • Kicsomagolás: Kicsomagolásnak nevezzük azt a műveletet, amikor a tömörített mappából visszaállítjuk az eredeti állományokat, mappákat.
    • Tömörítőprogramok: WinZip, WinRar, ARJ
    • Tömörített állomány: Windows XP-ben "tömörített mappa"
    • Jelszavas tömörítés: vannak olyan tömörítőprogramok, melyek jelszavakat is tudnak rendelni a tömörített állományhoz

  2. Tömörítési eljárások
    • Futamhossz kódolás:
      • akkor használjuk, ha egy adathalmazban sok egymás után lévő azonos karakter fordul elő
      • egy karaktert fenntartunk az ismétlődés jelzésére
      • megadjuk melyik karektert kell ismételni...
      • ...és hányszor
      • pl.: "DDDDDDDDD" = "#D9"
    • Huffman kódolás:
      • képek tömörítésénél használják általában...
      • ha egy adathalmazban nagyon sokszor fordul elő egy azonos karaktersorozat...
      • ...akkor egy rövidebb karaktersorozattal helyettesítik
      • pl.: ha "tömörítés"="töm", akkor "A tömörítés arról szól, hogy a tömörítés..."="A töm arról szól, hogy a töm..."

  3. Fájlok, mappák tömörítése
    • Fájl tömörítése: Fájl/Küldés/Tömörített mappa...
    • Mappa tömörítése: Fájl/Küldés/Tömörített mappa...
    • Feladat: Tömörítsd össze az info7 mappában lévő "Csehország" mappát "csehországi bemutató" néven!

  4. Fájlok, mappák tömörítése
    • Állományok hozzáadása: úgy adunk egy újabb fájlt a tömörített mappához, hogy belemásoljuk (mintha az egy normál mappa lenne)
    • Állományok törlése: úgy törlünk egy fájlt a tömörített mappából, hogy kitöröljük (mintha az egy normál mappában lenne)
    • Feladat 1.: Add hozzá a "csehországi bemutató" tömörített mappához az "info7" mappában lévő "kastély.jpg" állományt!
    • Feladat 2.: Töröld le a "csehországi bemutató" tömörített mappából a "prágaivár.jpg" állományt!

  5. Kicsomagolás: Fájl/Összes kibontása...
    • Feladat: Csomagold ki az "info7" mappában lévő, évszakok nevű tömörített mappából a tél nevű állományt az "info7" mappába!

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  7. Házi feladat:
    • Mire alkalmasak a tömörítőprogramok? Sorolj fel néhányat!


7. óra: Véletlen jelenségek modellezése(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Játék pénzérmével
    • 100-szor egymás után feldobunk egy pénzérmét. Ha fejet dobunk, 5 Ft-ot, ha írást, akkor 10 Ft-ot nyerünk.
    • Nyereséges lenne-e, ha a részvételi díj 700 Ft lenne? Mi van akkor, ha 800 Ft?

  2. Gyakorlat
    • A tanulók csoportokat alkotnak!
    • Minden csoportban, minden tag lejegyzi, hogy szerinte 20 dobásból hányszor fog nyerni!
    • Majd minden csoportban feldobnak egy pénzérmét, 20-szor!
    • A húsz dobás végén mindenki összehasonlítja az előzőleg lejegyzett elgondolását a valósággal!

  3. Játék dobókockával
    • A dobások hány százalékában dobsz 6-ost?
    • Vajon függ-e ez a dobások számától?

  4. Gyakorlat
    • Ugyanaz a feladat, mint pénzdobás esetében csak itt egy dobókockát dobnak!

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Tömörítés, csomagolás
    • Állományok hozzáadása, törlése
    • Kicsomagolás

  6. Házi feladat:
    • Mekkora az esély, hogy szabályos pénzérmét feldobva írást kapjunk?
    • Mekkora az esély, hogy szabályos dobókockával 1-est, 2-est, 3-ast, 4-est, 5-öst vagy 6-ost dobjunk?

6. óra: Számonkérés(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Számonkérés
    • Néhány elméleti jellegű kérdés az előző órai anyagok alapján!
    • Egész órán lehet írni!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Játék pénzérmével
    • Játék dobókockával

  3. Házi feladat:
    • Mekkora az esély arra, hogy a LOTTO-n 5-ös találatod legyen?

5. óra: Műveletek mappákkal és fájlokkal(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Mappa: A fájlok rendszerezésére mappákat hozunk létre, melyekből mappaszerkezetet alakíthatunk ki.

  2. Mappa hierarchia létrehozása
    1. Válasszuk ki azt a meghajtót, mappát, ahová létre szeretnénk hozni az új mappát.
    2. Válasszuk ki a "Fájl" menü "Új" almenü "Mappa" parancsát.
    3. Írjuk be a mappa nevét.
    4. A létrehozás befejezéséhez nyomjuk meg az ENTER billentyűt.

  3. Fájlok, mappák kijelölése
    • Egér (1x kattintás)
    • Shift + egér (ha a kijelölendők egymás után következnek)
    • Shift + kurzormozgató billentyűk
    • Ctrl + egér (ha a kijelölendő elemek nem egymás mellett vannak)

  4. Fájlok, mappák másolása
    • Másolás "fogd és vidd" módszerrel:
      • Jelöljük ki a másolandó fájl(loka)t vagy mappá(ka)t!
      • A Ctrl billentyű nyomvatartása mellett az egérrel húzzuk az új helyre!
      • Elsőbb az egér bal gombját, majd a Ctrl billentyűt engedjük fel!
    • Másolás vágolappal:
      • Jelöljük ki a másolandó fájl(loka)t vagy mappá(ka)t!
      • "Szerkesztés/Másolás" (Ctrl+C)
      • Menjünk el az új helyre, ahová másolni szeretnénk!
      • "Szerkesztés/Beillesztés" (Ctrl+V)
    • Feladat: Másoljuk az "info7\dokumentumok" mappában lévő képeket a "Csehország\multimédia\fotó" mappába!

  5. Fájlok, mappák áthelyezése
    • Áthelyezés "fogd és vidd" módszerrel:
      • Jelöljük ki az áthelyezendő fájl(loka)t vagy mappá(ka)t!
      • A Shift billentyű nyomvatartása mellett az egérrel húzzuk az új helyre!
      • Elsőbb az egér bal gombját, majd a Shift billentyűt engedjük fel!
    • Áthelyezés vágolappal:
      • Jelöljük ki az áthelyezendő fájl(loka)t vagy mappá(ka)t!
      • "Szerkesztés/Kivágás" (Ctrl+X)
      • Menjünk el az új helyre, ahová másolni szeretnénk!
      • "Szerkesztés/Beillesztés" (Ctrl+V)
    • Feladat: Helyezzük át az "info7\dokumentumok" mappában lévő összes állományt (kivéve a képeket) a "Csehország" megfelelő mappáiba!

  6. Fájlok, mappák törlése
    • Törlés menete:
      • Jelöljük ki a törlendő fájl(loka)t vagy mappá(ka)t!
      • Válasszuk "Fájl/Törlés" vagy helyi menü "Törlés" parancsát!
      • Válaszoljunk a törlés megerősítése ablakban a feltett kérdésre!
    • Feladat: Töröljük le az "info7\dokumentumok" mappát!

  7. Fájlok, mappák átnevezése
    • Átnevezés menete:
      • Jelöljük ki az átnevezendő fájlt vagy mappát!
      • Válasszuk "Fájl/Átnevezés" vagy helyi menü "Átnevezés" parancsát!
      • Írjuk be az új nevet!
      • Az átnevezés befejezéséhez nyomjuk meg az ENTER billentyűt.
    • Feladat: Nevezzük át az "info7\Csehország\multimédia" mappában lévő "fotó" mappát "fénykép" nevűre!

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számonkérés

  9. Házi feladat:
    • Előző órák anyagainak áttekintése és gyakorlása!


4. óra: Állományok és mappák(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Windows Intéző: a háttértárakon lévő mappák és állományok karbantartására használhatjuk. A programmal mappákat, fájlokat tudunk létrehozni, egyik helyről a másikra másolni, áthelyezni, átnevezni vagy a feleslegeseket letörölni.

  2. Windows Intéző képernyője (START/Minden program/Kellékek/Windows Intéző)
    • Címsor: az ablak címét tartalmazó sáv
    • Szöveges menüsor: ha lenyomjuk az ALT(bal) gombot, akkor a menüsorban egyes betűk alá lesznek húzva. Ha az egyik aláhúzott betűt lenyomjuk, akkor lenyílik az adott menüpont.
    • Eszköztárak: a fontosabb funkciók elérésére szolgál
    • Böngészősáv: itt tudunk nézelődni (tallózni) a háttértárakon lévő mappák között
    • Betekintőablak: ha rákattintunk egy mappára, akkor annak tartalma itt jelenik meg
    • Állapotsor: különböző, értékes információk kapnak itt helyet

  3. Mappák nézetei
    • Miniatűrök: az egyes file-okba betekintést nyerünk
    • Mozaik: kis rajzok segítenek az áttekintésben
    • Ikonok: a Mozaik-tól kisebb képek jelennek meg
    • Lista: a file-ok és mappák egymás alatt felsorakoznak
    • Részletek: ebben a nézetben tudjuk rendezni a mappák tartalmát (név, méret, típus, stb. szerint)

  4. Mappa tartalmak rendezése, igazítása

  5. Tulajdonságok: egy objektumot (file, mappa, stb.) kijelölünk és helyi menüt kérünk (jobb egérgomb)
    • Méretek
    • Címke (lemez neve)

  6. Programok indítása
    • Alkalmazás indítása:
      • Asztalról (2x kattintás)
      • Start menüből (1x kattintás)
      • Windows Intézőből (2x kattintás)
      • Sajátgépből (2x kattintás)
      • Start/Futtatás... (beírjuk az alkalmazás nevét és ENTER-t ütünk)
    • Társítás: különböző kiterjesztésű fájlokhoz programokat rendelhetünk (pl.: .BMP --> Paint)
    • Utoljára megnyitott dokumentumok, futtatott alkalmazások: Start/Dokumentumok

  7. Keresés
    • Start/Keresés
    • Helyettesítő karakterek:
      • *(csillag): 0 vagy több karaktert helyettesít
      • ?(kérdőjel): pontosan 1 karaktert helyettesít
      • egy példa: "*.*" az összes fájlt megkeresi (mindegy mi a neve és mindegy mi a kiterjesztése)
    • Dátum szerinti keresés: Start/Keresés/Fájl vagy mappa/Mikor volt módosítva?
    • Méret szerinti keresés: Start/Keresés/Fájl vagy mappa/Mekkora a mérete?

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Mappák létrehozása
    • Fájlok, mappák kijelölése
    • Fájlok, mappák másolása
    • Fájlok, mappák áthelyezése
    • Fájlok, mappák törlése
    • Átnevezés

  9. Házi feladat:
    • Milyen fájlneveket helyettesíthet az "a*.doc" elnevezés? Mondj 3 példát!


3. óra: A számítógép működése és használata(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. A számítógép részei és működése
    • Billentyűzet: 101, 103 billentyűsek
    • Egér: mechanikus, optikai, hanyattegér
    • Scanner (OCR): kézi és síkágyas
    • Hajlékonylemez: 1,44MiB kapacitású, mágneses háttértár
    • Merevlemez: GiB nagyságrendű mágneses háttértár
    • Monitor: CRT, LCD, TFT
    • CD/DVD-író (R, RW, +, -): R=csak egyszer írható, RW=újraírható
    • Nyomtató: mátrix, tintasugaras, lézer
    • Mikrofon

  2. (Neumann-típusú) Számítógép felépítése
    • Beviteli eszközök(INPUT): a felhasználó által bevitt adatok ezeken keresztül jutnak be a számítógépbe
    • Kiviteli eszközök(OUTPUT): a feldolgozás után az eredmények ezeken keresztül jutnak el a felhasználóhoz
    • Háttértárolók(FDD,HDD,CD,DVD): a programok innen töltődnek be, alkalmasak nagy adatmennyiségek hosszú ideig történő tárolására
    • Központi feldolgozó egység(CPU): vezérli a számítógép működését, matematikai és logikai műveleteket végez
    • Memória(ROM, RAM): a programokat ide tölti be a számítógép, ideiglenesen(RAM), véglegesen(ROM)

  3. Neumann-elvek
    • A számítógép elektronikus működésű legyen!
    • Tárolt program alapján dolgozzon!
    • Sorosan dolgozza fel a program által meghatározott utasításokat!
    • A műveletek elvégzéséhez kettes számrendszert használjon!
    • Rendelkezzen kiviteli és beviteli egységekkel!
    • Univerzális legyen!

  4. A számítógépes környezet kialakítása
    • Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
    • Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
    • Fal: fehér
    • Padló: sötét
    • Székek: állítható magasságúak
    • Zaj: hangszigetelés
    • TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
    • Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
    • Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől
    • Testartás: hátad tartsd egyenesen, alkarod vízszintes legyen

  5. Hardver ergonómia
    • Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
    • Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
    • Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban 70-80cm-re tőled, ne essen rá fény

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A Windows Intéző
    • Programok indítása
    • Állományok keresése

  7. Házi feladat:
    • Sorold fel a Neumann elveket!


2. óra: Jelek és adatok(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Jelek csoportosítása
    • Analóg jelek: a jel folytonos, tetszőleges értéket felvehet. (pl.: koncerten hallható zene)
    • Digitális jelek: különálló jelek, melyek csak bizonyos értékeket vehetnek fel. (pl.: CD-lemez)

  2. Kódolás: egyik jelrendszer jeleit egy másik jelrendszer jeleire alakítja. (pl.: tolmács)

  3. Dekódolás: a kódolás eredményének visszaalakítása.

  4. Adat: az információ tárolásához, továbbításához szükséges jelsorozat.

  5. Kettes számrendszer (bináris):
    • Igaz(1) és Hamis(0)
    • A két jelből álló jelrendszereket, bináris jelrendszereknek nevezzük.
    • A számítógép "nyelve" a kettes számrendszer.
    • Kevéssé érzékeny a környezet zavaró hatásaira.
    • Biztonságosan tárolható, továbbítható.
    • Minden jel átalakítható bináris jelek sorozatára.

    174 0 10-es számrendszerbeli (decimális) szám átváltása 2-es (bináris) számrendszerbe:
    1. osztjuk a számot 2-vel
    2. a maradékot (0 vagy 1) leírjuk jobb oldalra
    3. az eredményt leírjuk bal oldalra az előző szám alá
    4. addig folytatjuk az 1.-es lépéstől, ameddig a hányados 0 nem lesz!
    5. végül az 1-ket és a 0-kat alulról felfelé leírjuk egymás mellé
    87 1
    43 1
    21 1
    10 0
    5 1
    2 0
    1 1
    0

    174 dec = 10101110 bin

    27=128 26=64 25=32 24=16 23=8 22=4 21=2 20=1
    1 0 1 0 1 1 1 0
    128 32 8 4 2

    128+32+8+4+2 = 174

  6. ASCII:
    • "eszki"
    • 256 karakterből álló táblázat (28)

  7. Képek kódolása: pl. egy fekete-fehér képet úgy kódolhatunk, hogy a fekete képpontok jelentik a 0-át, a fehérek az 1-est.


  8. Bit: az adatmennyiség mértékegysége.

  9. Adatmennyiség:
    • 8 bit = 1 byte(B)
    • 1024 byte = 1 kilobyte (kB)
    • 1024 kilobyte (kB) = 1 megabyte (MB)
    • 1024 megabyte (MB) = 1 gigabyte (GB)
    • 1024 gigabyte (GB) = 1 terabyte (TB)

  10. Adatmennyiség2:
    • 8 bit = 1 byte(B)
    • 1000 byte = 1 kilobyte (kB)
    • 1000 kilobyte (kB) = 1 megabyte (MB)
    • 1000 megabyte (MB) = 1 gigabyte (GB)
    • 1000 gigabyte (GB) = 1 terabyte (TB)

    • 8 bit = 1 byte(B)
    • 1024 byte = 1 kibibyte (KiB)
    • 1024 kibibyte (KiB) = 1 mebibyte (MiB)
    • 1024 mebibyte (MiB) = 1 gibibyte (GiB)
    • 1024 gibibyte (GiB) = 1 tebibyte (TiB)

  11. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A számítógép részei, és a hozzá kapcsolódó eszközök
    • A számítógép működése
    • Eszközhasználat

  12. Házi feladat: Váltsd át a 42-őt kettes számrendszerbe és mond meg mennyi az adatmennyisége?

  13. Szorgalmi(bónuszpontért): Váltsd át a 10011101 kettes számrendszerbeli számot az általunk is használt 10-es számrendszerbe!


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\7OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Jelek csoportosítása
    • Kódolás, dekódolás
    • Adatmennyiség

  7. Házi feladat:
    • Milyen jelrendszereket ismertek?