Informatika Óra - 6. osztály - Régi órák
A tankönyv feladatainak megoldásához szükséges állományok: pd442.zip

19. óra: További lehetőségek a kommunikációra (melléklet csatolás)(óraterv)
2018. január 24.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. E-mail melléklete: Az elektronikus levélhez bármilyen típusú fájlt csatolhatunk.
    • Kisebb méretű mellékletek
      • A feladatok megoldásához segítséget nyújthat a következő oldal: http://www.hung-art.hu
      • 1. feladat: vetelkedo1.doc
        • Töltsd le a dokumentumot!
        • Válaszolj a kérdésekre!
        • Mentsd el!
        • Zárd be!
        • Tömörítsd össze!
      • 2. feladat: vetelkedo2.doc
        • Töltsd le a dokumentumot!
        • Válaszolj a kérdésekre!
        • Mentsd el!
        • Zárd be!
        • Tömörítsd össze!
      • 3. feladat:
        • Csatold a két tömörített állományt egy új elektronikus levélhez!
        • Küld el a levelet a padtársadnak!
        • A padtársad mentse le a mellékleteket!
        • Tömörítse ki!
        • Olvassa el!
    • Nagyméretű fájlok továbbítása

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Csevegés
    • Csoportos kommunikáció

  3. Házi feladat:
    • Miért nem engedi a legtöbb levelezőrendszer nagyméretű fájlok továbbítását?


18. óra: Elektronikus levelezés (válaszadás, törlés)(óraterv)
2018. január 17.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. E-mail
    • Válaszadás
      • Címzett: válaszlevél esetén a címzett a kapott levél feladója lesz.
      • Tárgy: válaszlevél esetén a tárgy a kapott levél tárgya lesz, kiegészítve egy "RE:" előtaggal.
      • Maga az üzenet: a levelünkhöz mellékleteket is csatolhatunk(képet, hangot, videót, stb.)
      • Feladat:: Küldj egy válaszlevelet a padtársadnak! Válaszolj a kérdésekre:
        • Pablo Picasso
        • Karinthy Frigyes
    • Törlés
      • Feladat:: Töröld le a padtársad levelét!

  2. Levelezés alapvető szabályai
    • A levél tárgyát illik megadni: néhány levelezőrendszer reklamál is ha nem adjuk meg
    • A levelet illik balra igazítva megírni: nem tudhatjuk hogy a túloldalon a levelezőrendszer mit képes megjeleníteni, ezért nem formázzuk a leveleket
    • Nem illik nagybetűkkel írni: kiabálásnak minősül

  3. Emotikonok: kis ikonok, melyekkel érzelmeket fejezhetünk ki
    • A fejünket a bal vállunkra hajtva nézzük a következő kis rajzokat
    • Mosolygás: :) , :-)
    • Rosszkedv: :( , :-(
    • Kacsintás: ;) , ;-)

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Az elektronikus levél melléklete
    • Nagyméretű fájlok továbbítása

  5. Házi feladat:
    • A levelező rendszerbe történő bejelentkezés alkalmával a jelszó mezőben pontok jelennek meg, mit gondolsz miért?


17. óra: Elektronikus levelezés (küldés, olvasás)(óraterv)
2018. január 10.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. E-mail
    • Küldése
      • Címzett: mindenféleképpen szükséges megadni annak a címét, akinek levelet írunk
      • Tárgy: röviden tartalmazza, hogy miről szól a levél
      • Maga az üzenet: a levelünkhöz mellékleteket is csatolhatunk(képet, hangot, videót, stb.)
      • Feladat:: Küldj egy levelet a padtársadnak! Tedd fel neki a tegnapi műveltségi vetélkedő kérdéseit:
        • Ki festette a Guernica című festményt?
        • Ki írta a "Tanár úr kérem" című könyvet?
    • Olvasása
      • Feladat:: Olvasd el a padtársad levelét!

  2. Levelezés alapvető szabályai
    • A levél tárgyát illik megadni: néhány levelezőrendszer reklamál is ha nem adjuk meg
    • A levelet illik balra igazítva megírni: nem tudhatjuk hogy a túloldalon a levelezőrendszer mit képes megjeleníteni, ezért nem formázzuk a leveleket
    • Nem illik nagybetűkkel írni: kiabálásnak minősül

  3. Emotikonok: kis ikonok, melyekkel érzelmeket fejezhetünk ki
    • A fejünket a bal vállunkra hajtva nézzük a következő kis rajzokat
    • Mosolygás: :) , :-)
    • Rosszkedv: :( , :-(
    • Kacsintás: ;) , ;-)

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Válaszadás
    • Levél törlése

  5. Házi feladat:
    • Honnan tudjuk eldönteni több ezer e-mail közül, hogy melyeket nem olvastuk még?


16. óra: Elektronikus levelezés (létrehozás)(óraterv)
2018. január 3.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Online levelező rendszerek
    • Online: az az állapot, amikor kapcsolatban vagyunk az internettel
    • Levelező rendszer: biztosítja levelek írását, küldését, fogadását, törlését, stb.
    • Freemail: www.freemail.hu
    • Citromail: www.citromail.hu
    • Feladat: hozz létre egy gmail: www.gmail.com e-mail címet!

  2. E-mail létrehozása
    • Elektronikus levél részei
      • felhasználónév@szerverazonosító
    • Regisztráció
      • Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy azonosítani tudjanak bennünket
      • Jelszó: azért kell, hogy más ne tudja elolvasni a leveleinket, általában 5-10 karakter hosszú
      • Statisztikai adatok: születési év, érdeklődési kör, stb. felmérik, hogy az internethasználóknak milyen szokásaik vannak
      • Ellenőrző kód: ezekkel a kódokkal szűrik ki az illetéktelen hozzáférést, például internetes robotok ellen véd

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Levél küldése
    • Levél olvasása

  4. Házi feladat:
    • Mik azok az emotikonok és mire jók?


15. óra: Számonkérés(óraterv)
2017. december 20.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Gyakorlati jellegű dolgozat
    • Előző órák anyagai alapján

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • E-mail cím
    • Belépés a levelezőbe

  3. Házi feladat:
    • Miért van szükség jelszóra ahhoz, hogy el tudjuk olvasni a leveleinket?


14. óra: Az információ feldolgozása(óraterv)
2017. december 13.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Adatok táblázatba rendezése
    • 14-es busz menetrendje: http://www.pedellusinfo.hu/6/busz.html
      Készítsd el a tankönyvi ábra és a fenti oldal alapján az autóbusz menetrendjét!
    • Grafikonok, diagramok értelmezése
      • Robi és Marci nagyon szeretnek kerékpározni. Egy nap ugyanonnan indulva különböző útvonalakat jártak be. Útközben feljegyezték az érintett falvak nevét és a megtett kilométereket. Adataikat grafikonon ábrázolták. Mikor megbeszélték, hogy merre jártak, kiderült, hogy összesen hét települést érintettek, és bejárták a közöttük lévő összes utat.
      • Töltsd ki a http://www.pedellusinfo.hu/6/telepulesek/ című lapon található táblázatot, melyben felsorolod a településeket összekötő összes utat és azok távolságát!
      • Melyik két település távolsága a legkisebb?
      • Melyik fiú tett meg hosszabb utat?
      • Melyik fiú végzett hamarabb a bejárással?

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számonkérés

  3. Házi feladat:
    • Mekkora volt a fiúk átlagsebessége?


13. óra: Feladatmegoldást segítő programok(óraterv)
2017. december 6.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Problémamegoldás számítógép segítségével
    • Iskolai kétpróba: http://www.pedellusinfo.hu/6/uszas/
      Az iskolai kétpróbán a diákoknak az ábrán látható Start mezőtől az iskoláig kell eljutniuk először futva, majd úszva.
      • A folyó szélessége 20 m. Az iskolával szemközt, a folyó túloldalán álló jegenyefa a Start mezőtől 200 m-re van. Robi másodpercenként 1 m-t tud úszni és 3 m-t tud futni.
      • Hol kezdjen el úszni Robi, hogy a leggyorsabban, azaz a legrövidebb idő alatt elérje a célt? Határozd meg a távolságot kéttizedes pontossággal!
      • Mekkora távolságot tesz meg Robi összesen a vízben és a szárazföldön?
    • Kerítés: http://www.pedellusinfo.hu/6/terulet/
      • Tamásnak 100 m kerítése van. Mekkorák legyenek a téglalap alakú telek oldalai, hogy a lehető legnagyobb területű telket kerítse körbe?
      • Tamásnak 100 m kerítése van. Mekkora legyen a rombusz alakú telek oldala és magassága, hogy a lehető legnagyobb területű telket kerítse körbe?
      • Tamásnak 100 m kerítése van. Lehetősége van négyzet, szabályos hatszög, szabályos nyolcszög és kör alakú telket körbekeríteni. Melyiket válassza, hogy a lehető legnagyobb területű telket kapja?
      • Tamás 100 m kerítéssel egy négyzet alakú telket kerített körbe, hányszorosára változik a telek területe, ha kétszer olyan hosszú, azaz 200 m kerítést használhat fel a körbekerítéshez?
      • Mi a helyzet, ha a négyzet alakú telek helyett
        • szabályos hatszög;
        • szabályos nyolcszög;
        • kör alakú telket kerít körbe 200 m kerítéssel?

  2. Elektronikus könyv: Az elektronikus könyv elektronikus formában létrehozott és terjesztett dokumentum.

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Adatok táblázatba rendezése
    • Grafikonok, diagrammok értelmezése

  4. Házi feladat:
    • A konyv-e.hu lapon több elektronikus könyvet is találsz. Keresd meg a Lúdas Matyi eredeti magyar regéjének elektronikus változatát! Nyisd meg és olvasd el a bevezetőjét! Mit veszel észre a szövegben?


12. óra: Térképek használata a weben(óraterv)
2017. november 29.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Térképek
    • Google Maps: (maps.google.com) Ez a program lehetőséget biztosít egy adott hely megkeresésére, útvonalak összeállítására, valamint azok adatainak megtekintésére.

  2. Feladatok
    • Robi Budapesten, a Rákóczi út és a Klauzál utca kereszteződésében áll. Autóval szeretne eljutni a Szent István Bazilikához.
      • Tervezz egy autós útvonalat a forgalmi szabályok betartása mellett az interneten található térképek segítségével! Milyen hosszú ez az útvonal? Előreláthatólag mennyi időbe telik ennek a megtétele?
      • Tervezz egy gyalogos útvonalat is! Milyen hosszú ez az útvonal? Mennyi időbe telik ennek megtétele?
    • Robi családjával Boldogkő várát szeretné megtekinteni. Autóval tervezik a kirándulást Robiék tokaji nyaralójától, amely az Ady Endre és a Benedek Pál utca kereszteződésénél található. Tervezd meg a legrövidebb autós útvonalat!
    • Keresd meg, hol található a gödöllői Grassalkowich-kastély!

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Problémamegoldás számítógép segítségével
    • Elektronikus könyv

  4. Házi feladat:
    • Hogyan lehet kezdőpontot és célpontot megadni a Google Maps-en?


11. óra: A web(óraterv)
2017. november 22.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Az internet
    • ARPANET: a hatvanas években az Egyesült Államok védelmi minisztériumának támogatásával elindítottak egy kutatási programot, amelynek célja számítógépes hálózat létrehozása volt. A hálózat egymástól távol lévő számítógépei között olyan adatátvitelt kellett megvalósítani, amely akkor is működőképes, ha a rendszer egy része valamilyen okból meghibásodik.
    • Csomagkapcsolt adatátvitel: az átviendő adatokat részekre (csomagokra) bontják, s az adatcsomagokat az adó és vevő között több lehetséges úton is továbbítják.

  2. Gépek azonosítása
    • Decentralizált hálózat: nincs egyetlen kitüntetett központi gépe
    • IP cím: 32 bites cím, amelyben a bájtokat decimális megfelelőjükkel írjuk le, s közéjük pontot teszünk (pontozott decimális jelölés). pl.: 195.199.45.129
    • Domén nevek rendszere: pl.: server.iskola.sulinet.hu
      • server: a gép neve
      • iskola: a gépet tartalmazó helyi hálózat
      • sulinet: Sulinet országos hálózat
      • hu: Magyarország
    • Domén név szerverek: (DNS=Domain Name Server) olyan adatbázisokat tárolnak, ahol az IP címeket és a domén neveket megfeleltetik egymásnak

  3. Szolgáltatások
    • Elektronikus levelezés: (E-mail=Electronic mail) számítógépen előállított leveleinket a hálózaton keresztül továbbíthatjuk a címzettnek
    • WWW: World Wide Web - multimédiás (szöveg, kép, mozgókép, hang) anyagok
      • URL: (=Uniform Resource Locator) egységes forrásazonosító, részei:
        • protokoll
        • szerver azonosító
        • fájl elérési útja és neve
    • FTP: (=File Transfer Protocol) ami lehetővé teszi, hogy a távoli számítógép és a saját gépünk között állományokat másolhassunk
    • IRC: (=Internet Relay Chat) két vagy több ember írásban beszélgethet egymással

  4. Netikett
    • Hálózati etikett: pl.: ne éljünk vissza a hálózat adta lehetőségekkel

  5. Mi az a hipertext?
    • Weboldalak: olyan dokumentumok, amelyek szövegen kívül képeket, hanganyagokat, sőt mozgóképeket is tartalmazhatnak.
    • Hivatkozások: (kapcsolódási pont vagy élőkapocs) általában aláhúzott szövegrészek, de lehetnek képek is, melyekre az egérkurzort mozgatva a kurzor átalakul egy mutató kézzé, és kattintás hatására egy másik weboldalon találhatjuk magunkat.
    • Hipertext: hivatkozásokat tartalmazó szövegek.
    • Ted Nelson: a hipertext elnevezés Ted Nelson amerikai tudóstól ered.
    • Tim Berners-Lee: interneten alkalmazott változatát Tim Berners-Lee dolgozta ki 1989-ben Svájcban.

  6. Böngészőprogramok: amely a hipertext szöveget be tudja olvasni, a kapcsolódási pontokon az ugrást meg tudja valósítani.
    • Internet Explorer
    • Netscape Navigator
    • Mozilla Firefox

  7. Az Internet Explorer képernyője
    • URL cím: http:// előtag el is hagyható, sőt vannak oldalak melyek nem "www."-vel kezdődnek.
    • Vissza: az előző oldalra ugorhatunk, ahol előzőleg jártunk. (ekkor megjelenik egy másik nyil: amivel előre "lapozhatunk")
    • Kezdőoldal beállítása: Eszközök\Beállítások... (a házikóra kattintva ide ugrik a böngészés)
    • Weboldal letöltésének megszakítása

  8. Webcímek megadása
    • Meglátogatott weboldalak listája: az előző napokban/hetekben/hónapokban látogatott oldalakra visszalátogathatunk.
    • Kedvencek: ha megtetszik egy oldal és vissza szeretnénk oda térni máskor is, akkor fel tudjuk venni a kedvencek közé. (más böngészőkben ez a könyvjelző)

  9. Böngészési feladatok
    • Ki volt a biztonsági gyufa feltalálója?
    • Arab vagy római számok láthatók a veszprémi Szent Mihály Székesegyház tornyainak óralapjain?
    • Hogyan folytatódik a "Madárka, madárka..." című népdal?
    • Hány országgal volt szomszédos Magyarország: 1864-ben, 1980-ban, 2009-ben?
    • Mi a tiszavirágzás?
    • Sorold fel az üveg újrahasznosításának lépéseit!
    • A pun háborúk során milyen esemény fűződött Cornelius Scipiohoz?

  10. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Google maps

  11. Házi feladat:
    • Milyen szolgáltatásai vannak az internetnek?


10. óra: Témazáró dolgozat(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Témazáró dolgozat:
    • Gyakorlati jellegű dolgozat!
    • Két csoportos bontásban!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számítógépes hálózat, internet
    • Böngészés
    • Keresés a weblapon

  3. Házi feladat:
    • Mire jó az internet?


9. óra: Összefoglalás(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Összefoglalás
    • Átnézzük az eddigi órák anyagait!
    • A nem világos részeket átbeszéljük!
    • A be nem fejezett gyakorló feladatokat megoldjuk!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Témazáró dolgozat

  3. Házi feladat:
    • Átnézni az eddigi órák anyagait

8. óra: Képek a dokumentumban(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Képek beszúrása fájlból
  2. Kép beszúrása ClipArt-ból
    • Begépelünk és megformázunk egy szöveget iskolabusz.doc.
    • 11 pontos, Comic Sans betűk
    • 6 pontos térköz
    • 1,6 cm magas ClipArt kép

  3. Vízjel elhelyezése a dokumentumban
    • Megnyitunk egy szöveget hulladekkezeles.doc.
    • ...majd elhelyezünk egy képet a szöveg mögött!

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  5. Házi feladat:
    • Hogyan tudunk egy képet elhelyezni úgy, hogy szöveget tudjunk "ráírni"?


7. óra: Bekezdésformázás(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Igazítás, behúzás, térköz
    • Megnyitjuk az előző órákon beírt szöveget: vetelkedo_betu.doc
    • ...majd megformázzuk a tankönyv alapján (vetelkedo_bekezdes.doc)
    • Igazítás: középre zárt, balra zárt, sorkizárt, jobbrazárt
    • Behúzások: nincs behúzás, bal és jobb oldali behúzás
    • Térköz: bekezdés előtt és után

  2. Gyakorlás
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget és megformázzuk: a_rossz_tanulo_felel.doc
    • Betűtípusok: Garamond és Bangkok
    • Betűméretek: 12 és 13 pontos
    • Fekete, barna és zöld színű betűk
    • Bal és jobb oldali behúzás: 1cm
    • Térközök: 6 és 12 pontos

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Kép eszköztár
    • ClipArt

  4. Házi feladat:
    • Mit értünk térköz alatt betűk és bekezdések esetén?


6. óra: Betűformázás(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Gyakran és ritkán használt betűformázások
    • Megnyitjuk az előző órákon beírt szöveget: vetelkedo.doc
    • ...majd megformázzuk a tankönyv alapján (vetelkedo_betu.doc)
    • Betűtípusok: Arial, Times New Roman, stb...
    • Betűméretek: 10, 12, 14, 16, ...
    • Betű stílusok: Félkövér, Dölt, Aláhúzott
    • Aláhúzások: egyszeres, dupla, pontozott, szaggatott, hullámos
    • Ritkított betűk

  2. Gyakorlás
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget és megformázzuk: hosok_tere.doc
    • Betűtípusok: Book Antiqua és Monotype Corsiva
    • Betűméretek: 12 és 17 pontos
    • Barna és narancsszínű betűket tartalmaz

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Igazítás
    • Behúzás
    • Térköz

  4. Házi feladat:
    • Mi a hatása a kiskapitális formázásnak? Próbáld ki, és fogalmazd meg a választ!


5. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Dolgozat írás (kb. 25 perc)

  2. Szöveg írása

  3. Szöveg módosítása

  4. Gyakorló feladatok a munkafüzetből

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakran használt betűformázások
    • Ritkán használt betűformázások

  6. Házi feladat:
    • Mi a különbség a betű típusa és stílusa között?


4. óra: Szöveg módosítása(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Dokumentum megnyitás
  2. Szöveg kijelölés
    • Kijelölés egérrel: a kijelölendő szövegrész elején lenyomva és folyamatosan nyomva tartva a bal egérgombot
    • Kijelölés billentyűzettel: SHIFT + kurzormozgató billentyűk
    • Szó kijelölése: duplán kattintunk a szón
    • Sor kijelölése: a kijelölendő sor előtt, a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és egyszer kattintunk.
    • Bekezdés kijelölése: a kijelölendő bekezdés előtt, a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és duplán kattintunk.
    • Dokumentum kijelölése: a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és triplán kattintunk.

  3. Szöveg másolása/mozgatása
    • Szöveg másolása "fogd és vidd" módszerrel: kijelölés után a CTRL + egér
    • Szöveg mozgatása "fogd és vidd" módszerrel: kijelölés után az egér segítségével
    • Vágólap használata
      • Vágólap
      • 1.: kijelölés
      • 2.: másolás(CTRL+C) vagy kivágás(CTRL+X)
      • 3.: beillesztés(CTRL+V)

  4. Mentés másként
    • Mentés másként...: ebben az esetben adhatunk egy másik nevet a dokumentumnak
    • Egy szintel feljebbi mappába juthatunk: a "Mentés ablakban" tudunk mappák között mozogni
    • Új mappa létrehozása: ...és még új mappát is létrehozni, ha kell...

  5. Mozgás a szövegben
    • Megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: Hulladékkezelés
    • Kurzormozgató nyilak
    • Egérrel helyezzük el a kurzort
    • HOME: az aktuális sor elejére kerül az írókurzor
    • END: az aktuális sor végére kerül az írókurzor
    • PAGE UP: "felfelé lapozhatunk oldalanként", ha a szöveg nem fér már el a képernyőn
    • PAGE DOWN: "lefelé lapozhatunk oldalanként", ha a szöveg nem fér már el a képernyőn
    • CTRL+HOME: a dokumentum elejére ugrik az írókurzor
    • CTRL+END: a dokumentum végére ugrik az írókurzor

  6. A szöveg javítása
    • Felesleges betű a szóban
      • DELETE: ha a törlendő betű elé állunk az írókurzorral
      • BACKSPACE: ha a törlendő betű után állunk az írókurzorral
    • Hiányzik egy betű a szóból: elhelyezzük az írókurzort a megfelelő helyre és leütjük a hiányzó betűt
    • Valamelyik betű helyett egy másik betű szerepel: kitöröljük a hibás betűt és leütjük a helyeset
    • Egy bekezdés két részre törése: oda helyezzük az írókurzort a szövegben, ahol új bekezdést szeretnénk készíteni és ütünk egy ENTER-t
    • Két bekezdés egyesítése: az előzőleg leütött ENTER-t ki kell törölni

  7. Visszavonás: az utoljára végrehajtott műveletet semlegesíthetjük!

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A tanult műveletek begyakorlása
    • (elképzelhető egy számonkérés is)

  9. Házi feladat:
    • Az eddigi órák anyagainak átnézése!


3. óra: Szöveg írása(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Szöveg írása
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget: vetelkedo.doc
    • SHIFT: A nagybetűk írásához tartsuk lenyomva a Shift billentyűt, és eközben nyomjuk meg a megfelelő betű gombját. (Ezzel a gombbal tudjuk a számjegyek felett lévő jeleket is írni.)
    • CAPS LOCK: Bekapcsolt állapotában folyamatosan lehet nagybetűket írni.
    • ALT GR: A három karaktert tartalmazó billentyűknél ez a gomb a harmadik jel írására ad lehetőséget.
    • ENTER: Az Enter gomb megnyomásával új bekezdést hozunk létre, ekkor a kurzor a következő sor elejére kerül.
    • Több billentyű együttes használatát billentyű kombinációnak nevezzük.

  2. A szöveg írásánál betartandó szabályok:
    • Felesleges szóközöket ne helyezzünk el a szövegben!
    • A szövegszerkesztők automatikus sortörést alkalmaznak. Ezért nem kell, sőt nem is szabad Entert ütni a sorok végén, csak akkor, ha új bekezdést akarunk készíteni!
    • Az írásjeleket mindig egybeírjuk az előttük lévő szóval, utánuk viszont szóközt teszünk!
    • A szavak elválasztására ne használjuk a kötőjelet, mert előfordulhat, hogy egy formázási művelet után a kötőjel a sor közepére kerül!

  3. Mentés
    • Mentés: File/Mentés
    • Egy szintel feljebbi mappába juthatunk: a "Mentés ablakban" tudunk mappák között mozogni
    • Új mappa létrehozása: ...és még új mappát is létrehozni, ha kell...

  4. Formázási jelek
    • Enter, szóköz, sortörés... stb.

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szövegkijelölés
    • Szövegek másolása
    • Szöveg mentése másként
    • Szöveg javítása

  6. Házi feladat:
    • Mire jó a SHIFT+ENTER billentyűkombináció?


2. óra: A szövegszerkesztés alapjai(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. A szöveg egységei
    • Karakter: A szöveg legkisebb egysége, amely lehet betű, számjegy vagy jel.
    • Szó: Karakterek sorozata, melyeket szóköz választ el egymástól.
    • Mondat: A mondat szavakból áll, nagybetűvel kezdődik és mondatvégi írásjellel végződik.
    • Bekezdés: A tartalmilag összetartozó mondatok bekezdést alkotnak.

  2. A lap részei
    • Szövegtükör: a szöveg (+képek) egy téglalap alakú területen helyezkedik el.
    • A margók: a lap széleitől a szövegtükörig tartó terület

  3. A dokumentumkészítés lépései
    1. A szöveg begépelése vagy háttértárolón lévő szöveg megnyitása
    2. A szöveg javítása, helyesírás ellenőrzése
    3. A tartalmilag helyes szöveg mentése háttértárolóra
    4. A szöveg külalakjának módosítása - szövegformázás
    5. A formázott szöveg mentése
    6. Képek, rajzok beillesztése a szövegbe, tulajdonságaik beállítása
    7. A teljes dokumentum mentése
    8. Szükség esetén a dokumentum nyomtatása

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szöveg írása
    • Szöveg mentése

  5. Házi feladat:
    • Nézz utána, milyen programok használhatók még szövegszerkesztésre!


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\6OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A szöveg egységei
    • A lap részei
    • A dokumentumkészítés lépései
    • Szövegszerkesztő programok

  7. Házi feladat:
    • Mire jó a szövegszerkesztő?