Informatika Óra - 6. osztály - Régi órák
A tankönyv feladatainak megoldásához szükséges állományok: pd442.zip

10. óra: Témazáró dolgozat(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Témazáró dolgozat:
    • Gyakorlati jellegű dolgozat!
    • Két csoportos bontásban!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számítógépes hálózat, internet
    • Böngészés
    • Keresés a weblapon

  3. Házi feladat:
    • Mire jó az internet?


9. óra: Összefoglalás(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Összefoglalás
    • Átnézzük az eddigi órák anyagait!
    • A nem világos részeket átbeszéljük!
    • A be nem fejezett gyakorló feladatokat megoldjuk!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Témazáró dolgozat

  3. Házi feladat:
    • Átnézni az eddigi órák anyagait

8. óra: Képek a dokumentumban(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Képek beszúrása fájlból
  2. Kép beszúrása ClipArt-ból
    • Begépelünk és megformázunk egy szöveget iskolabusz.doc.
    • 11 pontos, Comic Sans betűk
    • 6 pontos térköz
    • 1,6 cm magas ClipArt kép

  3. Vízjel elhelyezése a dokumentumban
    • Megnyitunk egy szöveget hulladekkezeles.doc.
    • ...majd elhelyezünk egy képet a szöveg mögött!

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  5. Házi feladat:
    • Hogyan tudunk egy képet elhelyezni úgy, hogy szöveget tudjunk "ráírni"?


7. óra: Bekezdésformázás(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Igazítás, behúzás, térköz
    • Megnyitjuk az előző órákon beírt szöveget: vetelkedo_betu.doc
    • ...majd megformázzuk a tankönyv alapján (vetelkedo_bekezdes.doc)
    • Igazítás: középre zárt, balra zárt, sorkizárt, jobbrazárt
    • Behúzások: nincs behúzás, bal és jobb oldali behúzás
    • Térköz: bekezdés előtt és után

  2. Gyakorlás
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget és megformázzuk: a_rossz_tanulo_felel.doc
    • Betűtípusok: Garamond és Bangkok
    • Betűméretek: 12 és 13 pontos
    • Fekete, barna és zöld színű betűk
    • Bal és jobb oldali behúzás: 1cm
    • Térközök: 6 és 12 pontos

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Kép eszköztár
    • ClipArt

  4. Házi feladat:
    • Mit értünk térköz alatt betűk és bekezdések esetén?


6. óra: Betűformázás(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Gyakran és ritkán használt betűformázások
    • Megnyitjuk az előző órákon beírt szöveget: vetelkedo.doc
    • ...majd megformázzuk a tankönyv alapján (vetelkedo_betu.doc)
    • Betűtípusok: Arial, Times New Roman, stb...
    • Betűméretek: 10, 12, 14, 16, ...
    • Betű stílusok: Félkövér, Dölt, Aláhúzott
    • Aláhúzások: egyszeres, dupla, pontozott, szaggatott, hullámos
    • Ritkított betűk

  2. Gyakorlás
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget és megformázzuk: hosok_tere.doc
    • Betűtípusok: Book Antiqua és Monotype Corsiva
    • Betűméretek: 12 és 17 pontos
    • Barna és narancsszínű betűket tartalmaz

  3. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Igazítás
    • Behúzás
    • Térköz

  4. Házi feladat:
    • Mi a hatása a kiskapitális formázásnak? Próbáld ki, és fogalmazd meg a választ!


5. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Dolgozat írás (kb. 25 perc)

  2. Szöveg írása

  3. Szöveg módosítása

  4. Gyakorló feladatok a munkafüzetből

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakran használt betűformázások
    • Ritkán használt betűformázások

  6. Házi feladat:
    • Mi a különbség a betű típusa és stílusa között?


4. óra: Szöveg módosítása(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Dokumentum megnyitás
  2. Szöveg kijelölés
    • Kijelölés egérrel: a kijelölendő szövegrész elején lenyomva és folyamatosan nyomva tartva a bal egérgombot
    • Kijelölés billentyűzettel: SHIFT + kurzormozgató billentyűk
    • Szó kijelölése: duplán kattintunk a szón
    • Sor kijelölése: a kijelölendő sor előtt, a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és egyszer kattintunk.
    • Bekezdés kijelölése: a kijelölendő bekezdés előtt, a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és duplán kattintunk.
    • Dokumentum kijelölése: a kijelölősávra mozgatjuk az egeret és triplán kattintunk.

  3. Szöveg másolása/mozgatása
    • Szöveg másolása "fogd és vidd" módszerrel: kijelölés után a CTRL + egér
    • Szöveg mozgatása "fogd és vidd" módszerrel: kijelölés után az egér segítségével
    • Vágólap használata
      • Vágólap
      • 1.: kijelölés
      • 2.: másolás(CTRL+C) vagy kivágás(CTRL+X)
      • 3.: beillesztés(CTRL+V)

  4. Mentés másként
    • Mentés másként...: ebben az esetben adhatunk egy másik nevet a dokumentumnak
    • Egy szintel feljebbi mappába juthatunk: a "Mentés ablakban" tudunk mappák között mozogni
    • Új mappa létrehozása: ...és még új mappát is létrehozni, ha kell...

  5. Mozgás a szövegben
    • Megnyitjuk a könyvben hivatkozott állományt: Hulladékkezelés
    • Kurzormozgató nyilak
    • Egérrel helyezzük el a kurzort
    • HOME: az aktuális sor elejére kerül az írókurzor
    • END: az aktuális sor végére kerül az írókurzor
    • PAGE UP: "felfelé lapozhatunk oldalanként", ha a szöveg nem fér már el a képernyőn
    • PAGE DOWN: "lefelé lapozhatunk oldalanként", ha a szöveg nem fér már el a képernyőn
    • CTRL+HOME: a dokumentum elejére ugrik az írókurzor
    • CTRL+END: a dokumentum végére ugrik az írókurzor

  6. A szöveg javítása
    • Felesleges betű a szóban
      • DELETE: ha a törlendő betű elé állunk az írókurzorral
      • BACKSPACE: ha a törlendő betű után állunk az írókurzorral
    • Hiányzik egy betű a szóból: elhelyezzük az írókurzort a megfelelő helyre és leütjük a hiányzó betűt
    • Valamelyik betű helyett egy másik betű szerepel: kitöröljük a hibás betűt és leütjük a helyeset
    • Egy bekezdés két részre törése: oda helyezzük az írókurzort a szövegben, ahol új bekezdést szeretnénk készíteni és ütünk egy ENTER-t
    • Két bekezdés egyesítése: az előzőleg leütött ENTER-t ki kell törölni

  7. Visszavonás: az utoljára végrehajtott műveletet semlegesíthetjük!

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A tanult műveletek begyakorlása
    • (elképzelhető egy számonkérés is)

  9. Házi feladat:
    • Az eddigi órák anyagainak átnézése!


3. óra: Szöveg írása(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Szöveg írása
    • Begépeljük a tankönyvben lévő szöveget: vetelkedo.doc
    • SHIFT: A nagybetűk írásához tartsuk lenyomva a Shift billentyűt, és eközben nyomjuk meg a megfelelő betű gombját. (Ezzel a gombbal tudjuk a számjegyek felett lévő jeleket is írni.)
    • CAPS LOCK: Bekapcsolt állapotában folyamatosan lehet nagybetűket írni.
    • ALT GR: A három karaktert tartalmazó billentyűknél ez a gomb a harmadik jel írására ad lehetőséget.
    • ENTER: Az Enter gomb megnyomásával új bekezdést hozunk létre, ekkor a kurzor a következő sor elejére kerül.
    • Több billentyű együttes használatát billentyű kombinációnak nevezzük.

  2. A szöveg írásánál betartandó szabályok:
    • Felesleges szóközöket ne helyezzünk el a szövegben!
    • A szövegszerkesztők automatikus sortörést alkalmaznak. Ezért nem kell, sőt nem is szabad Entert ütni a sorok végén, csak akkor, ha új bekezdést akarunk készíteni!
    • Az írásjeleket mindig egybeírjuk az előttük lévő szóval, utánuk viszont szóközt teszünk!
    • A szavak elválasztására ne használjuk a kötőjelet, mert előfordulhat, hogy egy formázási művelet után a kötőjel a sor közepére kerül!

  3. Mentés
    • Mentés: File/Mentés
    • Egy szintel feljebbi mappába juthatunk: a "Mentés ablakban" tudunk mappák között mozogni
    • Új mappa létrehozása: ...és még új mappát is létrehozni, ha kell...

  4. Formázási jelek
    • Enter, szóköz, sortörés... stb.

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szövegkijelölés
    • Szövegek másolása
    • Szöveg mentése másként
    • Szöveg javítása

  6. Házi feladat:
    • Mire jó a SHIFT+ENTER billentyűkombináció?


2. óra: A szövegszerkesztés alapjai(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. A szöveg egységei
    • Karakter: A szöveg legkisebb egysége, amely lehet betű, számjegy vagy jel.
    • Szó: Karakterek sorozata, melyeket szóköz választ el egymástól.
    • Mondat: A mondat szavakból áll, nagybetűvel kezdődik és mondatvégi írásjellel végződik.
    • Bekezdés: A tartalmilag összetartozó mondatok bekezdést alkotnak.

  2. A lap részei
    • Szövegtükör: a szöveg (+képek) egy téglalap alakú területen helyezkedik el.
    • A margók: a lap széleitől a szövegtükörig tartó terület

  3. A dokumentumkészítés lépései
    1. A szöveg begépelése vagy háttértárolón lévő szöveg megnyitása
    2. A szöveg javítása, helyesírás ellenőrzése
    3. A tartalmilag helyes szöveg mentése háttértárolóra
    4. A szöveg külalakjának módosítása - szövegformázás
    5. A formázott szöveg mentése
    6. Képek, rajzok beillesztése a szövegbe, tulajdonságaik beállítása
    7. A teljes dokumentum mentése
    8. Szükség esetén a dokumentum nyomtatása

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Szöveg írása
    • Szöveg mentése

  5. Házi feladat:
    • Nézz utána, milyen programok használhatók még szövegszerkesztésre!


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 4. óra{10:50-11:35}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\6OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A szöveg egységei
    • A lap részei
    • A dokumentumkészítés lépései
    • Szövegszerkesztő programok

  7. Házi feladat:
    • Mire jó a szövegszerkesztő?