Informatika Óra - 5. osztály - Régi órák
A tankönyv feladatainak megoldásához szükséges állományok: pd440.zip

10. óra: Informatikai eszközök használata (kiviteli perifériák)(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. Monitor:-on jelenik meg számunkra az információ
    • Képátló: 15", 17", 19", ...stb. (1"=2,54cm)
    • Katódsugárcsöves: CRT --> sugárzást bocsájtanak ki
    • Folyadékkristályos: LCD --> bizonyos szögből nézve nem látszik a képe
    • Felbontás: 800x600, 1024x768, 1280x1024, ...stb.
    • Színmélység: 16 szín, 256 szín, 32768 szín (Low Color), 65536 szín (High Color), 16777216 szín (True Color)

  2. Nyomtató
    • Mátrixnyomtató: fenntartásuk olcsó, lassúak, egyszerre több példány nyomtatására is alkalmas, minősége nem túl jó
    • Tintasugaras nyomtató: jó minőségű nyomtatást tesz lehetővé, viszonylag gyorsan
    • Lézernyomtató: ha sokat kell nyomtatni gyorsan és jó minőségben, akkor érdemes ilyet venni

  3. Mágneses háttértárolók
    • Merevlemez (Winchester, HDD): több, egymás felett elhelyezkedő, merev, mágnesezhető réteggel bevont könnyűfém lemez
      • Tárolókapacitás: GiB nagyságrendű
      • Biztonság: biztonságos és gyors tárolóeszköz
    • Hajlékonylemez (Floppy, FDD): kisebb méretű programok könnyen átvihetők egyik gépről a másikra
      • Tárolókapacitás: 1,44MiB
      • Biztonság: sérülékeny és lassú tárolóeszköz
      • Írásvédelem: lemez alsó sarkában lévő írásvédő retesz

  4. Optikai háttértárolók
    • CD: Compact Disc
      • Tárolókapacitás: 650MiB(74'), 700MiB(80')
      • CD-ROM: gyárilag elkészíteték, csak olvasható (pl. hang-CD)
      • CD-R: egyszer írható
      • CD-RW: újraírható
    • DVD: Digital Video/Versatile Disc
      • Tárolókapacitás: 4,7GiB(1/1), 8,5GiB(1/2), 17GiB(2/2)
      • DVD-ROM: gyárilag elkészített, csak olvasható (pl. film-DVD)
      • DVD-R, DVD+R: egyszer írható
      • DVD-RW, DVD+RW: újraírható
    • BDisk: Blu-ray Disc
      • Tárolókapacitás: 25GiB, 50GiB (dl)
      • BD-R: egyszer írható
      • BD-RE: újraírható

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Összefoglalás

  6. Házi feladat:
    • Milyen monitort/nyomtatót vennél?


9. óra: Informatikai eszközök használata (beviteli perifériák)(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. A ház kivülről
    • Egy doboz: számítógépház
    • Egy monitor: hogy lássuk a munkánk eredményét
    • Egy billentyűzet: hogy be tudjunk írni szövegeket, parancsokat
    • Egy egér: hogy ki tudjunk könnyedén választani egy objektumot
    • +nyomtató: hogy ki tudjuk nyomtatni a beírt szövegeinket
    • POWER-gomb: ezzel tudjuk a számítógépet ki-be kapcsolni
    • RESET-gomb: ha a számítógép nem reagál semmire, azaz "lefagyott", akkor ezzel tudjuk újraindítani a gépet

  2. A ház belülről
    • Sok vezeték: a számítógép különböző részeit kötik össze
    • Tápegység: ebből kiinduló vezetékek viszik mindenhová az áramot
    • Illesztőkártyák
    • Alaplap: a számítógép egyik alapvető egysége, melyen a legfontosabb alkatrészek helyezkednek el

  3. Alaplap
    • Processzor: a számítógép "agya", vezérli a számítógép egyes részeit, műveleteket végez el (Pentium II,III,4; AMD K6, K7; Cyrix)
    • Órajel: a processzor a műveletek elemi lépéseit meghatározott időpontokban hajtja végre (MHz=millió művelet másodpercenként, GHz=milliárd művelet másodpercenként)
    • Memória: az adatok ideiglenes tárolására szolgál (MB, GB)
    • Illesztőkártyák: videókártya, hangkártya, hálózati kártya

  4. Beviteli eszközök: A számítógépbe az adatokat, utasításokat leggyakrabban az egér és a billentyűzet segítségével visszük be.

  5. Billentyűzet
    • Gombszám: 103, 106 vagy több
    • Írógép-billentyűzet (alfanumerikus billentyűzet)
    • SHIFT és CAPS LOCK: váltóbillentyűk, egymást hatását kioltják
    • Szóköz billentyű
    • ALT GR: egy billentyűn a jobb alsó sarokban lévő jelet lehet vele kiírni
    • Billentyűkombináció: több billentyű együttes használata
    • ENTER: általában parancsok elfogadására használjuk
    • TAB: általában szövegszerkesztésben használjuk
    • Kurzor: egy villogó jel, jelzi ahová a beírt karakter kerül
    • BACKSPACE: kurzor előtti karakter törlésére alkalmas
    • DELETE: kurzor mögötti karakter törlésére alkalmas
    • Kurzormozgató nyilak
    • Kurzorvezérlő billentyűk: Home, End, Page Up, Page Down
    • Számológép-billentyűzet (numerikus billentyűzet)
    • ESC: általában a műveletek végrehajtásának felfüggesztésére használják
    • funkcióbillentyűk: programtól függően különböző műveletek

  6. Egér
    • Mechanikus: mozgó alkatrészeket tartalmaz (pl. golyó)
    • Optikai: fény segítségével történik a helymeghatározás
    • Hanyattegér: nem az egeret mozgatjuk, csak a pozicionálógömböt
    • Csatlakozási felület???: PS/2, USB

  7. Egyéb beviteli eszközök
    • Mikrofon
    • Botkormány
    • Vonalkódolvasó
    • Szkenner: képek digitalizálására használt eszköz

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Kiviteli eszközök jellemzése, feladataik
    • A háttértárolók

  9. Házi feladat:
    • Mi a feladata a memóriának?
    • Mire használhatóak a beviteli eszközök?


8. óra: Mi van az ablakban?(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. A programablak felépítése
    • Rendszermenü: az ablakokkal végezhető műveleteket tartalmazza (2x kattintás: bezárás)
    • Címsor: ide kerül az ablak neve
    • Kis méret: hatására az ablakot a tálcára tehetjük
    • Teljes méret / Előző méret: válthatunk a teljes méret és az előző méret között
    • Bezárás: bezárhatjuk az ablakot
    • Menüsor: itt választhatjuk ki a program működéséhez szükséges parancsokat
    • Súgó: az adott programról kaphatunk leírást
    • Gördítősáv: ha az ablak több információt tartalmaz, mint, amennyi egyszerre belefér, akkor jelenik meg
    • Görgetőnyilak: hatására mozgathatjuk (görgethetjük) az ablak tartalmát
    • Csúszka: mutatja, hogy az ablak teljes tartalmának éppen melyik részét látjuk

  2. Műveletek az ablakokkal
    • Méretezés: az ablak keretéhez közelítve az egérmutatót az átalakul és "fogd-és-vidd" módszerrel méretezhetjük
    • Áthelyezés: az ablak címsorára mozgatva az egérmutatót, "fogd-és-vidd" módszerrel mozgathatjuk az ablakot

  3. Az ablakok típusai
    • Programablak: : A Windowsban az elindított programok általában azonos felépítésű ablakokban jelennek meg.
    • Párbeszédablak: ez az ablak üzenetet vár tőlünk ("beszélget velünk") --> OK, MÉGSE, ALKALMAZ gombok
    • Másodlagos ablak: a programablakon belül megjelenő másik ablak

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Fájl fogalma és azonosítása
    • Mappa (könyvtár) fogalma, feladata
    • Mappaszerkezet

  5. Házi feladat:
    • Milyen ablaktípusokat különböztetünk meg?


7. óra: Értsünk szót a számítógéppel(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. A számítógép indítása
    • Bekapcsolási sorrend: elsőbb a perifériákat kell bekapcsolni, aztán a számítógépet... ...kikapcsoláskor fordított sorrendben.
    • Bekapcsolási önteszt (boot folyamat): megvizsgálja, hogy a működéséhez szükséges egységek megfelelőek-e

  2. A Windows képernyőfelépítése
    • Asztal: itt található a Sajátgép, a Lomtár, a Dokumentumok
    • Ikonok: kis képek, melyekkel egy-egy programot tudunk elindítani
    • Tálca: az éppen futó alkalmazások találhatóak meg rajta, de leolvasható az aktuális idő is
    • Start-menü: itt találhatóak a számítógépre telepített programok

  3. Egérkezelés
    • Mozgatás: ha mozgatjuk az egeret az egérpadon, a mutató követi az egér mozgását
    • Kattintás: amikor az egér egyik gombját (általában a balt) lenyomjuk és felengedjük (közben ne mozgassuk az egeret)
    • Dupla kattintás: amikor gyorsan kétszer egymás után az egér bal gombját lenyomjuk és felengedjük (a két kattintás közben ne mozgassuk az egeret)
    • Húzás: ("fogd és vidd"-módszer) --> amikor az egér mutatóját egy objektumra (ikonra, ablakra, file-ra, stb.) visszük, az egér bal gombját lenyomjuk, snyomva tartva egy másik helyre elmozdítjuk, majd felengedjük a gombot.

  4. A Start gomb használata
    • Programok indítása: rákattintunk egy menüpontra
    • Kilépés az operációs rendszerből: Start/Kikapcsolás
    • Almenük: egyes menüpontok mellett szerepel egy nyil is, mely jelzi, hogy további menüpontok is vannak egy menüponton belül

  5. Programok indítása
    • Mappák (pl. Kellékek mappa): a mappák arra valók, hogy több programot összegyűjtsenek és egy mappa tartalmazhat újabb mappákat

  6. Váltás a programok között
    • A tálcán a megfelelő gombra kattintunk: az elindított programok megjelennek a tálcán is gomb-formában, ha rákkattintunk egyre akkor történik meg a váltás
    • Alt+TAB: ha a bal oldali Alt gombot nyomva tartása melett elkezdjük nyomogatni a TAB gombot, akkor is tudunk váltani az éppen futó alkalmazások között

  7. A Windows leállítása
    • A Windows leállítása: mindig szabályosan állítsuk le a Windowst, különben a következő indításkor gondjaink lehetnek
    • Start/Kikapcsolás , majd Kikapcsolás-gomb

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Műveletek az ablakokkal
    • Párbeszédablak

  9. Házi feladat:
    • Hogyan tudunk váltani a futó alkalmazások között?


6. óra: Számonkérés(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. Számonkérés
    • Néhány elméleti jellegű kérdés, az elmúlt órai anyagok alapján!
    • Egész órán lehet írni!

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Bekapcsolás, bejelentkezés
    • Az egér használata
    • Programok indítása
    • Súgó
    • Leállítás, kijelentkezés

  3. Házi feladat:
    • Mi a jelentősége annak, hogy bejelentkezünk a számítógépbe?

5. óra: Mire használható a számítógép? (szoftver)(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. A számítógépes környezet
    • A számítógép ergonómikus elhelyezése
      • Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
      • Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
      • Fal: fehér
      • Padló: sötét
      • Székek: állítható magasságúak
      • Zaj: hangszigetelés
      • TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
      • Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
      • Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől
    • Hardver ergonómia
      • Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
      • Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
      • Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban
    • Helyes testtartás???
      • Hátadat tartsd egyenesen!
      • Derekad símuljon a szék háttámlájához!
      • Szemed a monitor tetejével egyvonalban, attól 70-80cm távolságra legyen!
      • A monitok képernyőjét ne érje közvetlenül fény!
      • Ujjadat ne tartsd sokáig egy billentyűn! Igyekezz minél több ujjadat bevonni a munkába!
      • A billentyűzet használatakor felkarod függőleges, alkarod vízszintes legyen!

  2. Szoftver: A számítógép működéséhez, használatához szükséges programokat szoftvereknek nevezzük.

  3. Operációs rendszerek:
    • DOS (+ Windows 3.1)
    • Windows 95 (osr)
    • Windows 98 (se)
    • Windows Millenium (+ 2000, NT)
    • Windows XP (home/professional)
    • Windows VISTA
    • Windows 7 (vienna)

  4. Felhasználói szoftverek:
    • Microsoft Office (Word+Excel+Powerpoint+Access)
    • CAD/CAM
    • Játékok (akció, stratégia, stb.)

  5. LINUX: ha marad még egy kis idő megnézzük mire képes egy ingyenes operációs rendszer!

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számonkérés

  7. Házi feladat:
    • Az előző órák anyagainak áttekintése!


4. óra: Mire használható a számítógép? (hardver)(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. A számítógép felhasználása
    • Üzletekben: számlák elkészítése
    • Könyvtárakban: könyvek nyilvántartása
    • Rendőrségen: gépjárműrendszámok beazonosítása
    • Számítógépes tervezés: házakat, autókat
    • Művészetek: rajzolás, zeneszerzés

  2. Hardver: A számítógép fizikailag megfogható részeinek összességét hardvernek nevezzük.

  3. Beviteli perifériák: amelyeknél a külvilágból jutnak adatok a számítógépbe (pl.: billentyűzet,egér)

  4. Billentyűzet
    • Gombszám: 103, 106 vagy több
    • Írógép-billentyűzet (alfanumerikus billentyűzet)
    • SHIFT és CAPS LOCK: váltóbillentyűk, egymást hatását kioltják
    • Szóköz billentyű
    • ALT GR: egy billentyűn a jobb alsó sarokban lévő jelet lehet vele kiírni
    • Billentyűkombináció: több billentyű együttes használata
    • ENTER: általában parancsok elfogadására használjuk
    • TAB: általában szövegszerkesztésben használjuk
    • Kurzor: egy villogó jel, jelzi ahová a beírt karakter kerül
    • BACKSPACE: kurzor előtti karakter törlésére alkalmas
    • DELETE: kurzor mögötti karakter törlésére alkalmas
    • Kurzormozgató nyilak
    • Kurzorvezérlő billentyűk: Home, End, Page Up, Page Down
    • Számológép-billentyűzet (numerikus billentyűzet)
    • ESC: általában a műveletek végrehajtásának felfüggesztésére használják
    • funkcióbillentyűk: programtól függően különböző műveletek

  5. Egér
    • Mechanikus: mozgó alkatrészeket tartalmaz (pl. golyó)
    • Optikai: fény segítségével történik a helymeghatározás
    • Hanyattegér: nem az egeret mozgatjuk, csak a pozicionálógömböt
    • Csatlakozási felület???: PS/2, USB

  6. Egyéb beviteli eszközök
    • Mikrofon
    • Botkormány
    • Vonalkódolvasó
    • Szkenner: képek digitalizálására használt eszköz

  7. Kiviteli perifériák: amelyeknél a számítógépből jutnak az adatok a külvilág felé (pl.: monitor,nyomtató)

  8. Monitor:-on jelenik meg számunkra az információ
    • Képátló: 15", 17", 19", ...stb. (1"=2,54cm)
    • Katódsugárcsöves: CRT --> sugárzást bocsájtanak ki
    • Folyadékkristályos: LCD --> bizonyos szögből nézve nem látszik a képe
    • Felbontás: 800x600, 1024x768, 1280x1024, ...stb.
    • Színmélység: 16 szín, 256 szín, 32768 szín (Low Color), 65536 szín (High Color), 16777216 szín (True Color)

  9. Nyomtató
    • Mátrixnyomtató: fenntartásuk olcsó, lassúak, egyszerre több példány nyomtatására is alkalmas, minősége nem túl jó
    • Tintasugaras nyomtató: jó minőségű nyomtatást tesz lehetővé, viszonylag gyorsan
    • Lézernyomtató: ha sokat kell nyomtatni gyorsan és jó minőségben, akkor érdemes ilyet venni

  10. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Számítógépes környezet
    • Programok

  11. Házi feladat:
    • Milyen típusai vannak a perifériáknak?


3. óra: Jelek(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. Jelrendszerek
    • Emberi nyelv: a legelterjedtebb jelrendszer (2800 élő nyelv van)
    • KRESZ: előnye, hogy független a nyelvtől, egész világon egységes a használata
    • Morze ABC: a beszédet helyettesítő, 54 jelből álló jelrendszer (pl.: SOS = ...---... = ti-ti-ti tá-tá-tá ti-ti-ti)

  2. Kézjelek
    • Szalutálás
    • Kézfogás
    • Victoria
    • Jelentkezés
    • Szolmizációs hangok

  3. Titkosírás: ha egy jelrendszert csak néhány beavatott ember ismeri, akkor úgy tudnak üzenetet küldeni egymásnak, hogy a kivülállók nem értik meg.
    • Caesar-titkosítás: a kódolandó szöveg betűinek eltolása (pl.: "A" helyett "B", "K" helyett "L" lesz)
    • Négyzetrácsos titkosítás: négyzetrácsos területen elhelyezett betűk összeolvasása egy megfelelő szabály szerint
    • Titkosítással szemben fontos követelmény: egyértelmű legyen -> egyféleképpen lehessen titkosítani és visszaállítani is

  4. aábcdeéfg hiíjklmno
    ábcdeéfgh iíjklmnoó

    óöőpqrstu úüűvwxyz
    öőpqrstuú üűvwxyza

    A fenti táblázat segítségével fejtsd vissza a következő titkosított szöveget: "Nísé kö á uíulótjsbt?"

  5. Következő óra anyagának ismertetése:
    • A számítógép felhasználása
    • A számítógép részei

  6. Házi feladat:
    • Írd le Morze ABC jeleivel a következő mondatot: "Ki korán kel, aranyat lel."!
    • Szorgalmi: Caesar-titkosítást alkalmazva mi lesz a títkosított szöveg, ha az eredeti szöveg a következő: "elkelkáposztástalanítottátok"?


2. óra: Az információról(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. Információ: információról akkor beszélünk, ha számunkra új ismeretet közvetít.

  2. Az információ előállítása (megszerzése): pl.: Karcsinak közeleg a születésnapja, és elhatározza, hogy szombat délután összejövetelt szervez

  3. Az információ továbbítása: pl.: felhívja Petit telefonon és meghívja

  4. Az információ feldolgozása: pl.: Peti eldönti, hogy ráér-e és elfogadja a meghívást

  5. Az információ rögzítése: pl.: ...majd beírja a naptárba, hogy el ne feledkezzen róla

  6. Az információ hasznosítása: pl.: Peti ajándékot vásárol és megköszönti

  7. Informatika: azt a tudományágat, amely az információ szerzésével, továbbításával, feldolgozásával, rögzítésével, tárolásával, valamint az ezekhez szükséges eszközökkel és módszerekkel foglalkozik, informatikának nevezzük.

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Jelrendszerek
    • Titkosírás

  9. Házi feladat:
    • Az információ hányféleképpen juthat el hozzánk, hogyan?


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 5. óra{11:45-12:30}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\5OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Információ fogalma, megjelenése, átvitele

  7. Házi feladat:
    • Mit is jelent az informatika?