Informatika Óra - 4. osztály - Régi órák
10. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. november 15.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Gyakorlás
    • Operációs rendszerek: Windows, Linux
    • Mappák: létrehozás, átnevezés, másolás
    • File-ok: létrehozás, átnevezés, másolás

  2. Következő óra anyagának ismertetése:
    • WWW
    • Netikett
    • Néhány weboldal megtekintése

  3. Házi feladat:
    • Windows-t vagy Linuxot használnál?


9. óra: Extra lehetőségek(óraterv)
2017. november 8.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Intéző
    • Intéző feladata: adatok karbantartása, file-ok másolása, törlése, formázás
    • Intéző felületének bemutatása: címsáv, szöveges menüsor, eszköztár, böngészősáv

  2. CD/DVD írás
    • CD-R: csak egyszer írható CD lemez
    • CD-RW: többször is írható CD lemez
    • DVD-R: csak egyszer írható DVD lemez
    • DVD+R: csak egyszer írható DVD lemez
    • DVD-RW: többször is írható DVD lemez
    • DVD+RW: többször is írható DVD lemez
    • Single-layer: egy oldalas, egy rétegű DVD lemez (4.7GiB)
    • Double-layer: egy oldalas, két rétegű DVD lemez (8.5GiB)

  3. Service packs
    • Szervíz csomag vagy javítócsomag
    • Rendszerhibák javítása
    • Új dolgok implementálása

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás

  5. Házi feladat:
    • CD-ről lehet-e törölni?


8. óra: File-ok(óraterv)
2017. október 25.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. File (=fájl, állomány): logikailag összetartozó adatok, névvel ellátott csoportja

  2. File-elnevezések: régen 8 karakter hosszú lehetett, manapság kb. 250

  3. File-kiterjesztések: régen 3 karakter hosszú lehetett, manapság névvel együtt kb. 250

  4. File-típusok: alkalmazás (.exe), szöveges (.txt, .doc, .pdf), kép (.bmp, .jpg), zene (.wav, .mp3), video (.wmv, .avi, .mpg)

  5. File-műveletek
    • File létrehozás (mentés): Fájl/Mentés vagy Fájl/Mentés másként...
    • File megtekintés (megnyitás): Fájl/Megnyitás...
    • File másolás: egérrel megfogjuk, miközben lenyomva tartjuk a Ctrl-billentyűt

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Intéző
    • CD írás
    • Service packs

  7. Házi feladat:
    • Mi az a file?


7. óra: Mappa-hierarchia(óraterv)
2017. október 18.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Mappa (=könyvtár, dosszié): adataink rendszerezett tárolását teszi lehetővé

  2. Főkönyvtár: a könyvtár-hierarchia kiinduló pontja

  3. Alkönyvtár: egy könyvtárból elágazó könyvtár

  4. Útvonal: könyvtárak sorozata, mely elvezet egyik könyvtártól egy másikig

  5. Műveletek mappákkal
    • Mappa létrehozása: Helyi menü/Új/Mappa vagy Fájl/Új/Mappa
    • Mappa váltása: kétszeres kattintás a könyvtáron, vagy a Vissza gomb
    • Mappa törlése: Delete gomb --> Lomtár

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • File elnevezések
    • File kiterjesztések
    • File típusok: alkalmazás, adat
    • File műveletek: létrehozás, módosítás (társítás), másolás

  7. Házi feladat:
    • Miért van szükség mappákra?


6. óra: Operációs rendszer(óraterv)
2017. október 11.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Operációs rendszer: az operációs rendszer lehetővé teszi a programok végrehajtását, a számítógép erőforrásainak elosztását, biztosítja a felhasználó és a számítógép közötti kommunikációt

  2. Ablaktípusok
    • Program ablak: ha egy alkalmazást elindítunk, egy ilyen ablak jelenik meg
    • Párbeszéd ablak: a számítógép tőlünk vár valamilyen információt, az ablakon az OK, a MÉGSEM, esetenként az ALKALMAZ nyomogombbal
    • Másodlagos ablak: a program ablakon belül elhelyezkedő "gyerekablak" (pl.: Word-ben több dokumentumot nyitunk meg egyszerre)

  3. Ablak részei, használata
    • Címsáv: az ablak tetején helyezkedik el és a címét tartalmazza
    • Kis méret: az ablakot "le tudjuk tenni" a tálcára
    • Teljes méret/előző méret: az ablakot teljes/előző méretűvé tehetjük (vagy 2x kattintás a címsávon)
    • Bezárás: az ablakot bezárhatjuk
    • Szöveges menüsor: az adott alkalmazás lehetőségei közül választhatunk
    • Eszköztár: a sűrűn használt lehetőségek, kis képes noymógombok formájában jelennek meg
    • Állapotsor: az aktuális állapotot jeleníti meg (pl. szövegszerkesztőben, hogy melyik oldalon vagyunk éppen)
    • Munkaterület: az ablak azon része, ahol dolgozunk
    • Gördítősáv + csúszka: ha az ablakban annyi információ van, hogy nem fér el, akkor megjelenik a gördítősáv+csúszka

  4. Munkaasztal
    • Ikonok: nem egy program, csak mutat rá
    • Tálca: ahová elhelyezhetjük az ablakainkat

  5. Sajátgép
    • Meghajtók (A: C: D:): az operációs rendszer betűjelekkel különbözteti meg a különböző háttértárakat
      • A: - 3,5"-os hajlékonylemezes meghajtó(floppy, FDD), mérete: 1,44MiB
      • C: - Helyi lemez(merevlemez, winchester, HDD), mérete: már lassan TiB méretű
      • D: - Optikai háttértároló(CD, DVD), mérete: 650MiB(CD), 4,7GiB(DVD)
    • Mappák (könyvtárak): a fájlok rendszerezett tárolását teszi lehetővé
    • Fájlok: a háttértárolón elhelyezett, logikusan összetartozó adatok névvel ellátott halmaza

  6. Vezérlőpult
    • Képernyő, billentyűzet, egér, hangkártya beállításai
    • Programok hozzáadása és eltávolítása
    • Dátum és idő, területi és nyelvi beállítások
    • Energiatakarékossági beállítások
    • Számítógépben található eszközök beállításai
    • Internet, hálózat, tűzfal beállításai

  7. Súgó használata: F1 funkcióbillentyű hatására előhozható segítségnyújtás,

  8. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Könyvtár létrehozás
    • Könyvtár válás
    • Könyvtár törlés

  9. Házi feladat:
    • Hol tudom beállítani a háttérképet/képernyőkímélőt?
    • Mekkora processzor van a számítógépben?


5. óra: Gyakorlás(óraterv)
2017. október 4.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Paint
    • Rajzlap méretének állítása: Kép/Attribútumok...
    • Pont: ha lenyomjuk és felengedjük a bal egérgombot a rajzlapon
    • Vonal: ha lenyomjuk(kezdőpont) és nyomva tartva a bal egérgombot elkezdjük mozgatni az egeret, ahol felengedjük az egér gombot az a végpont
    • Négyszög: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a négszög bal-felső sarka, a végpont pedig a jobb-alsó sarka
    • Kör: úgy rajzoljuk mint a vonalat, csak itt a kezdőpont a kör közepe, a kör nagysága(sugara, átmérője) pedig attól függ mennyire mozgatjuk az egeret
    • Szabadkézi rajz: az egér bal gombját nyomvatartva mozgatjuk az egeret
    • Színek: ceruza esetén a jobb egérgomb az elsődleges szín, a bal a másodlagos... ...az elsődleges és másodlagos színeket a megfelelő egérgombokkal tudjuk kiválasztani

  2. Aknakereső
    • Új játék kezdése: Játék/Új vagy rákattintunk egyet a mosolygó fejre
    • Jobb egérgomb:
      • 1. kattintás: egy zászlót tesz le, vagyis mi úgy gondoljuk hogy ott van egy akna
      • 2. kattintás: egy kérdőjelet tesz le, vagyis nem tudjuk biztosra hogy van-e ott akna
      • 3. kattintás: visszaáll eredeti állapotába
    • Bal egérgomb: hatására rálépünk az aknamező egy-egy részletére
      • Ha van ott akna, akkor vége a játéknak
      • Ha nincs ott akna, akkor a legközelebbi olyan mezőkig felderíti a detektor a mezőt, ahol már aknák is vannak a környéken
      • Ha a kattintás körül van akna akkor azok darabszáma jelenítődik meg

  3. Passziánsz: ász, kettes, hármas, négyes, ötös, hatos, hetes, nyolcas, kilences, tízes, jolie, királynő, király (váltakozva a piros illetve a fekete kártyákat kell egymásra helyezni)
    • Új játék kezdése: Játék/Leosztás
    • Bal egérgomb: ha a bal-felső sarokban lévő kártyapaklira kattintunk, akkor azok között válogathatunk
    • Dupla kattintás: ha a kártyák között találunk olyan kártyát amely sorban rápasszol a fenti 4 fiók valamelyikére, akkor kettőt kattintsunk rá
    • "Fogd és vidd"-módszer: a játékterületen megfoghatunk egy vagy több kártyát és áthelyezhetjük egy másik kártyaoszlopba

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Operációs rendszerek felülete/lehetőségei
    • Ablakok használata
    • Súgó használata

  5. Házi feladat:
    • Mi az a "Fogd és vidd"- módszer?
    • Mi az a helyi menü?


4. óra: Alapvető programok(óraterv)
2017. szeptember 27.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Pár tudományos rövid-film megtekintése

  2. Bejelentkezés a számítógépbe
    • Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy ha többen is használják ugyanazt a gépet, akkor a számítógép meg tudja különböztetni a név alapján, hogy most éppen ki használja
    • Jelszó: azért van rá szükség, hogy mások ne tudják a mondjuk elolvasni a mi leveleinket, a jelszónak olyannak kell lennie, hogy ne lehessen könnyen kitalálni, jól jegyezzük meg és másnak ne áruljuk el

  3. Alapvető programok
    • Jegyzettömb: ezzel a Szerkesztővel (Editor) csak szöveget tudunk beírni, módosítani és menteni, viszont formázni nem
    • Kalkulátor: Számológép, amellyel nem csak az alapvető műveleteket(Normál nézet), hanem akár számrendszerek közötti átváltást is végezhetünk(Tudományos nézet)
    • Intéző: a számítógépen tárolt adataink karbantartására ad lehetőséget
    • Paint: ez egy rajzolóprogram, amellyel pontot, vonalat, négyszöget, kört tudunk rajzolni, akár színesben is
    • Aknakereső: az Aknakereső lényege, hogy megjelöljük az összes aknát az aknamezőn, ebben segítségünkre lesznek az aknák számát mutató számok
    • Passziánsz: a póker kártyákat kell emelkedő sorrendbe rendezni

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás
    • ...azaz kipróbáljuk azokat a programokat, amire ezen az órán nem jutott már idő.

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk a Paint programot?
    • Hogyan kell játszani az Aknakeresővel?


3. óra: Perifériák használata(óraterv)
2017. szeptember 20.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Billentyűzet (klaviatúra, keyboard)
    • Esc: Escape="menekülés", általában ennek a gombnak a segítségével tudunk megszakítani egy (nem kívánt) folyamatot
    • Funkcióbillentyűk (F1-F12): F1=help=segítség(Súgó) F2..stb: alkalmazásfüggő funkciók
    • Scroll Lock: a képernyőn lévő szöveg görgetését akadályozta meg régen
    • Num Lock: a numerikus billentyűzet (billentyűzet jobb oldalán) számok és funkciók közötti váltására használatos
    • Caps Lock: olyan, mintha folyamatosan lenyomva tartanánk a Shift billentyűt
    • Print Screen: a képernyő aktuális tartalmát "lefényképezhetjük" és egy alkalmazásban felhasználhatjuk
    • Pause: =megállítás, a számítógép működését megállította régen
    • Insert: =beszúrás, szövegszerkesztőben a beszúró illetve az átíró üzemmód közötti váltásra szolgál
    • Delete: =törlés, egy kijelölt objektumot (karaktert, file-t, könyvtárat) törölhetünk, VESZÉLYES! (szövegszerkesztőben az irókurzortól jobbra eső karaktert törli)
    • Home: =otthon, haza, szövegszerkesztőben az aktuális sor elejére ugrik az írókurzor
    • End: =vége, szövegszerkesztőben az aktuális sor végére ugrik az írókurzor
    • Page Up: =lap fel, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet felfelé haladni
    • Page Down: =lap le, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet lefelé haladni
    • Tab: =tabulator, alkalmazásfüggő, szövegszerkesztőben igazításra használjuk
    • Backspace: ="visszaüreshely", szövegszerkesztőben az írókurzortól balra eső karaktert törli
    • Enter: =belépés, szövegszerkesztőben új sorba kerül az írókurzor, ha kijelölünk egy programot és lenyomjuk, akkor a program elindul, FONTOS billentyű!
    • Shift: =eltolás, ha lenyomjuk mondjuk az "a"-betűvel együtt, akkor nagy "A"-betűt kapunk... ...ha lenyomjuk az "5"-ös billentyűvel, akkor "%"-ot kapunk
    • Alt: ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Alt Gr: ha például lenyomjuk a "v" billentyűvel, akkor "@" kapunk... ...ha az "x"-el, akkor "#"-et
    • Ctrl (Control): ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Space: szövegszerkesztőben egy üres helyet tehetünk (mondjuk két szó közé)
    • Kurzormozgató billentyűk: az írókurzort helyezhetjünk el vele
    • +Start: a START menüt nyitja meg
    • +Helyi menü: hatása ugyanaz, mintha kijelölnénk egy objektumot és megnyomnánk az egér jobb gombját egyszer

  2. Egér (mouse)
    • Egyszeri kattintás (bal): kijelölés
    • Kétszeri kattintás (bal): file-okon, mappákon átnevezés
    • Dupla kattintás (bal): indítás
    • Egyszeri kattintás (jobb): helyi menü (=egy adott helyhez kötött dinamikus menü)
    • Görgő: egy ablakon belül, annak tartalmát tudjuk "görgetni" a képernyőn

  3. Képernyő (Monitor)
    • Színek
    • Fényerő
    • Méretezés

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Programok indítása
    • Paint, Kalkulátor, Jegyzettömb, Intéző, Aknakereső, Passziánsz

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk az Enter billentyűt?
    • Hogy írunk nagybetűt?
    • Hogy tudunk @ (et-jelet) írni?


2. óra: Egészségnevelés(óraterv)
2017. szeptember 13.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. A számítógép ergonómikus elhelyezése
    • Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
    • Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
    • Fal: fehér
    • Padló: sötét
    • Székek: állítható magasságúak
    • Zaj: hangszigetelés
    • TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
    • Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
    • Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől

  2. Hardver ergonómia
    • Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
    • Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
    • Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban

  3. Szoftver ergonómia
    • Megbízhatóság: a program azt csinálja, amit elvárunk tőle
    • Könnyű kezelhetőség: súgók, áttekinthető képernyő
    • Felhasználóbarát: adaptív felhasználói felület
    • Karbantarthatóság

  4. Számítógép főbb részei:
    • Gépház: alaplap, processzor, memória, FDD, HDD, stb.
    • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT

  5. Perifériák csoportosítása:
    1. Beviteli perifériák:
      • Egér: mechanikus, optikai, hanyattegér(trackball)
      • Billentyűzet: 101 billentyűs, 102 billentyűs
      • Joystick: botkar
      • Gamepad: játékvezérlő
      • Scanner: kézi, síkágyas
      • Mikrofon: hang felvétele
    2. Kiviteli perifériák:
      • Nyomtató: mátrix, tintasugaras, lézer
      • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT
      • Hangszoró: hang kiadása

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Billentyűzet használata
    • Egér használata
    • Monitor beállításai

  7. Házi feladat:
    • Mi az a hardver?
    • Mi az a szoftver?


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2017. szeptember 6.{szerda} 1. óra{08:00-08:45}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\4OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Ergonómia
    • Számítógép fő részei
    • Perifériák csoportosítása

  7. Házi feladat:
    • Ki milyen számítógéphez csatlakoztatható eszközöket ismer?
    • Gyűjts össze minél többet!