Informatika Óra - 4. osztály - Régi órák
4. óra: Alapvető programok(óraterv)
2018. szeptember 26.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Pár tudományos rövid-film megtekintése

  2. Bejelentkezés a számítógépbe
    • Felhasználói név: azért van rá szükség, hogy ha többen is használják ugyanazt a gépet, akkor a számítógép meg tudja különböztetni a név alapján, hogy most éppen ki használja
    • Jelszó: azért van rá szükség, hogy mások ne tudják a mondjuk elolvasni a mi leveleinket, a jelszónak olyannak kell lennie, hogy ne lehessen könnyen kitalálni, jól jegyezzük meg és másnak ne áruljuk el

  3. Alapvető programok
    • Jegyzettömb: ezzel a Szerkesztővel (Editor) csak szöveget tudunk beírni, módosítani és menteni, viszont formázni nem
    • Kalkulátor: Számológép, amellyel nem csak az alapvető műveleteket(Normál nézet), hanem akár számrendszerek közötti átváltást is végezhetünk(Tudományos nézet)
    • Intéző: a számítógépen tárolt adataink karbantartására ad lehetőséget
    • Paint: ez egy rajzolóprogram, amellyel pontot, vonalat, négyszöget, kört tudunk rajzolni, akár színesben is
    • Aknakereső: az Aknakereső lényege, hogy megjelöljük az összes aknát az aknamezőn, ebben segítségünkre lesznek az aknák számát mutató számok
    • Passziánsz: a póker kártyákat kell emelkedő sorrendbe rendezni

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Gyakorlás
    • ...azaz kipróbáljuk azokat a programokat, amire ezen az órán nem jutott már idő.

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk a Paint programot?
    • Hogyan kell játszani az Aknakeresővel?


3. óra: Perifériák használata(óraterv)
2018. szeptember 19.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Billentyűzet (klaviatúra, keyboard)
    • Esc: Escape="menekülés", általában ennek a gombnak a segítségével tudunk megszakítani egy (nem kívánt) folyamatot
    • Funkcióbillentyűk (F1-F12): F1=help=segítség(Súgó) F2..stb: alkalmazásfüggő funkciók
    • Scroll Lock: a képernyőn lévő szöveg görgetését akadályozta meg régen
    • Num Lock: a numerikus billentyűzet (billentyűzet jobb oldalán) számok és funkciók közötti váltására használatos
    • Caps Lock: olyan, mintha folyamatosan lenyomva tartanánk a Shift billentyűt
    • Print Screen: a képernyő aktuális tartalmát "lefényképezhetjük" és egy alkalmazásban felhasználhatjuk
    • Pause: =megállítás, a számítógép működését megállította régen
    • Insert: =beszúrás, szövegszerkesztőben a beszúró illetve az átíró üzemmód közötti váltásra szolgál
    • Delete: =törlés, egy kijelölt objektumot (karaktert, file-t, könyvtárat) törölhetünk, VESZÉLYES! (szövegszerkesztőben az irókurzortól jobbra eső karaktert törli)
    • Home: =otthon, haza, szövegszerkesztőben az aktuális sor elejére ugrik az írókurzor
    • End: =vége, szövegszerkesztőben az aktuális sor végére ugrik az írókurzor
    • Page Up: =lap fel, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet felfelé haladni
    • Page Down: =lap le, egy ablakon belül egy oldalnyi egységet lehet lefelé haladni
    • Tab: =tabulator, alkalmazásfüggő, szövegszerkesztőben igazításra használjuk
    • Backspace: ="visszaüreshely", szövegszerkesztőben az írókurzortól balra eső karaktert törli
    • Enter: =belépés, szövegszerkesztőben új sorba kerül az írókurzor, ha kijelölünk egy programot és lenyomjuk, akkor a program elindul, FONTOS billentyű!
    • Shift: =eltolás, ha lenyomjuk mondjuk az "a"-betűvel együtt, akkor nagy "A"-betűt kapunk... ...ha lenyomjuk az "5"-ös billentyűvel, akkor "%"-ot kapunk
    • Alt: ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Alt Gr: ha például lenyomjuk a "v" billentyűvel, akkor "@" kapunk... ...ha az "x"-el, akkor "#"-et
    • Ctrl (Control): ez egy módosító billentyű, melyet más billentyűkkel kombinálva használjuk
    • Space: szövegszerkesztőben egy üres helyet tehetünk (mondjuk két szó közé)
    • Kurzormozgató billentyűk: az írókurzort helyezhetjünk el vele
    • +Start: a START menüt nyitja meg
    • +Helyi menü: hatása ugyanaz, mintha kijelölnénk egy objektumot és megnyomnánk az egér jobb gombját egyszer

  2. Egér (mouse)
    • Egyszeri kattintás (bal): kijelölés
    • Kétszeri kattintás (bal): file-okon, mappákon átnevezés
    • Dupla kattintás (bal): indítás
    • Egyszeri kattintás (jobb): helyi menü (=egy adott helyhez kötött dinamikus menü)
    • Görgő: egy ablakon belül, annak tartalmát tudjuk "görgetni" a képernyőn

  3. Képernyő (Monitor)
    • Színek
    • Fényerő
    • Méretezés

  4. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Programok indítása
    • Paint, Kalkulátor, Jegyzettömb, Intéző, Aknakereső, Passziánsz

  5. Házi feladat:
    • Mire használjuk az Enter billentyűt?
    • Hogy írunk nagybetűt?
    • Hogy tudunk @ (et-jelet) írni?


2. óra: Egészségnevelés(óraterv)
2018. szeptember 12.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. A számítógép ergonómikus elhelyezése
    • Ablakok: jobbkezeseknél balra, balkezeseknél jobbra legyen az ablak
    • Megvilágítás: a munkaasztalra írányított, szórt fényt alkalmazzunk
    • Fal: fehér
    • Padló: sötét
    • Székek: állítható magasságúak
    • Zaj: hangszigetelés
    • TCO: 1995-ben egy svéd cég kidolgozta az ergonómiai elvárásokat
    • Monotonitás: ismétlődő tevékenységek csökkentése
    • Szünetek: 50 percenként 10 percre álljuk fel a géptől

  2. Hardver ergonómia
    • Billentyűzet: csuklótámasszal ellátott billenytűzet
    • Egér: tenyérbe símuló, kényelmes egeret válasszunk
    • Monitor: a faltól legalább 20cm-re helyezzük el, szemmagasságban

  3. Szoftver ergonómia
    • Megbízhatóság: a program azt csinálja, amit elvárunk tőle
    • Könnyű kezelhetőség: súgók, áttekinthető képernyő
    • Felhasználóbarát: adaptív felhasználói felület
    • Karbantarthatóság

  4. Számítógép főbb részei:
    • Gépház: alaplap, processzor, memória, FDD, HDD, stb.
    • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT

  5. Perifériák csoportosítása:
    1. Beviteli perifériák:
      • Egér: mechanikus, optikai, hanyattegér(trackball)
      • Billentyűzet: 101 billentyűs, 102 billentyűs
      • Joystick: botkar
      • Gamepad: játékvezérlő
      • Scanner: kézi, síkágyas
      • Mikrofon: hang felvétele
    2. Kiviteli perifériák:
      • Nyomtató: mátrix, tintasugaras, lézer
      • Monitor: katódsugárcsöves(CRT), folyadékkristályos(LCD), TFT
      • Hangszoró: hang kiadása

  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Billentyűzet használata
    • Egér használata
    • Monitor beállításai

  7. Házi feladat:
    • Mi az a hardver?
    • Mi az a szoftver?


1. óra: Bevezetés(óraterv)
2018. szeptember 5.{szerda} 3. óra{09:55-10:40}
  1. Bemutatkozás: Nagy Károly - informatikaora@yahoo.com

  2. Számítógép használati rend:
    • A számítástechnika-teremben csak tanári felügyelettel lehet tartózkodni!
    • A számítógépet bekapcsolni és kikapcsolni csak a tanár engedélyével szabad!
    • A számítógépek érzékeny berendezések, ezért különössen ügyelj a rendre és tisztaságra!
    • Lehetőleg kabátot, tornafelszerelést stb. a terembe ne vigyél be!
    • A teremben enni, inni nem szabad!
    • A számítógéphez csatlakozó vezetékeket kihúzni, bedugni tilos!
    • Bármilyen hibát észlelsz, szólj a tanárodnak, a hiba kijavításával ne kisérletezz!
    • Elektromos tüzet vízzel oltani tilos!

  3. Elvárások ismertetése: http://informatikaora.uw.hu

  4. Saját könyvtár létrehozása: C:\INFORMATIKA\4OSZTALY\Vezeteknev_Keresztnev

  5. Szakkörökre történő felíratkozás:
  6. Következő óra anyagának ismertetése:
    • Ergonómia
    • Számítógép fő részei
    • Perifériák csoportosítása

  7. Házi feladat:
    • Ki milyen számítógéphez csatlakoztatható eszközöket ismer?
    • Gyűjts össze minél többet!